A jövőben felgyorsul a mobilfizetés fejlődése

2013.06.12. 04:07 | Hírek

A MasterCard által megrendezett keddi sajtóeseményen a kártyacég képviselői által vázolt jövőkép szerint hamarosan általánossá válhat a mobilfizetés, méghozzá sokkal hamarabb, mint gondolnánk. A bankkártyákat a "levegőn" keresztül bocsáthatják ki a bankok, a kártyák így egyből a mobiltelefonunk elektronikus pénztárcájában landolhatnak. A mobilfizetés dinamikus terjedése ráirányíthatja a kereskedők figyelmét az érintésmentes kártyaelfogadásra, hiszen a mobiltelefonunkkal csak az ilyen helyeken fogunk tudni fizetni. A Bankkártya.hu részletes beszámolója.

A mobilfizetési piac eléggé sokszínű - kezdte bevezetőjét Szetnics László a MasterCard mobilfizetésért felelős regionális üzleti vezetője -, a készülékgyártók, a mobil POS gyártók, a mobilfizetési cégek és a kártyatársaság együttműködéséből további újdonságok születnek. A MasterCard szerepe ebben elősegíteni a fejlődést, kapcsolatot tartani a mobilszolgáltatókkal, bankokkal, amely szerepben több tízmillió elfogadóhelyet és rengeteg kártyát képvisel. Céljuk sikerre vinni a világszerte sok országban több mint 100 éles termékről, tesztprogramokról szerzett tapasztalataikat és ezzel olyanokat is egy asztalhoz ültetni a megállapodás érdekében, akik maguktól nem biztos, hogy meg tudnának egyezni. A kártyacég minden helyi piacon a legjobb megoldást preferálja, nem erőltet semmilyen globális megoldást egyetlen országban sem. A kártyacég szerepe inkább a szabványok és az ehhez kapcsolódó engedélyezési folyamatok kialakítása, bevezetése.

A mobiltelefonok evolúciós fejlődéséhez hasonlóan a mobilfizetésben is többféle fejlődési fok jött létre. Az egyik ilyen a távoli felek közti mobilfizetés, a klasszikus mobilfizetés, mely mobilitást biztosít, összeköti a kereskedőt és a vásárlót. Ilyen szolgáltatást használunk egyenleg feltöltés, számlafizetés, internetes fizetés, személyek közti bankkártyás átutalás esetében (a Magyarországon még nem elérhető MoneySend szolgáltatás segítségével). A MasterCard erre alkalmazott megoldása a MasterCard Mobile.

A másik ilyen az érintésmentes helyszíni mobilfizetés, melyekre az ún. NFC-s mobiltelefon (NFC=Near field communication) alkalmas. Ezekre a mobile PayPass megoldást biztosítja a kártyacég, mely tulajdonképpen a plasztik mobil készülékre cserélése.

Az evolúciós fejlődés eredményeképpen a kettő mára már közelít egymáshoz - melybe egyébként sok energiát fektettek a szakemberek - és a mobiltárcában fog megvalósulni, hiszen a felhasználótól nem várható, hogy két különböző alkalmazást használjon. Egy jövőbeni példát véve, először jegyet vesz a mobiltelefonjával távoli fizetéssel, majd helyszíni fizetéssel fizet egy kereskedőnél, ahol bevált egy kupont és hűségpontokat gyűjt. Ez ma két különböző alkalmazással valósítható meg. Ez ma még csak vízió, de a kártyacég szakemberei ebben az irányban látják a fejlődést.

Akik rendelkeznek majd egy ilyen tárcával, azok nem csak helyszíni, de a távoli környezetben is használhatják majd mobiltárcájukat, megvalósítva a két különböző alkalmazás egyesítését. Ennek közös márkajelzése lesz a MasterPass, melyben az összes digitális tárcát regisztrálni lehet majd. (A MasterPass-ról itt írtunk bővebben: http://www.bankkartya.hu/?cikk=10747) Cél a különféle tranzakciók, mint internetes fizetés, mobilfizetés, kártyafeltöltés, számlafizetés, személyek közötti pénzküldések és a hűségprogramok közös platformra vitele, hogy a felhasználó ezeket mind-mind egyetlen eszközzel, egyetlen alkalmazással használhassa. A rendszerhez nem csak felhasználók, de kereskedők, bankok és szolgáltatók is csatlakozhatnak majd.

A MasterCard célja, hogy azokkal az eszközökkel, melyeknek van internet kapcsolatuk, mind lehessen fizetési tranzakciót lebonyolítani, s ami még ennél is fontosabb: az unalmas fizetési tranzakciót vásárlási élménnyé változtatni. (Erre egyébként nem feltétlenül van szükség a kártyabirtokos beavatkozására, például ma már egy hűtőszekrény is képes arra, hogy magától észrevegye, ha pl. lefogyott a tej és feladja a rendelést, a számlát pedig kiegyenlítse a kártyánkkal.) A vásárlások lehetnek internetes vásárlások, mobilvásárlások, melyek hűségkártyák bevonásával még motiválóbbak lehetnek.

2015-ben kb. 74 milliárd dollár tranzakciós volumennel számolnak NFC alapú fizetésben, a több vásárlás és a tömegközlekedésben végzett költés eredményeként, mely kiemelkedő növekedésnek számít. Ehhez a legfontosabb láb most fog kiépülni: 2014-ben már összesen 300 millió mobiltelefon lesz képes hardveresen a mobilfizetésekre, azaz minden ötödik, méghozzá minden típus a MasterCard jóváhagyásával (a MasterCard által 2013-ban jóváhagyott készülékek listája itt tekinhető meg: http://www.mastercard-mobilepartner.com/docs/MasterCard_Approved_Mobile_Devices.pdf). 2016-ra minden 100 új POS terminálból 85 már NFC-s terminál lesz. A sikerhez sok telefon, sok elfogadóhely és persze nemzetközi standardrendszer kell, nem is beszélve az együttműködő környezetről.

A PayPassról szólva Szetnics László megemlítette, hogy 2012-ben 9 új belépő ország volt (Ausztria, Belgium, Horvátország, Ciprus, Fehéroroszország, Grúzia, Görögország, Izrael, Kazahsztán), mellyel így Európában 29 országban vált lehetségessé az érintésmentes fizetés, 2013-ban pedig csatlakozott az országokhoz Hollandia és Azerbajdzsán is. Mintegy 500.000 érintésmentes elfogadóhely van már Európában, s 135-nél több kibocsátó bocsátja ki a PayPass kártyákat és 130-nál is több az elfogadó bankok száma.

Párkányi Péter a MasterCard mobilfizetési megoldásokért felelős technológiai és implementációs vezetője előadásában arról beszélt, hogy a PayPass mobilfizetés bankkártyával már ma is lehetséges, de ez tovább fejlődik majd, s digitális formában is lehet fizetni majd a kártyával, ez lesz a Mobil PayPass, mely ugyanúgy használható lesz, mint az eddig megszokott PayPass rendszer. A mai készülékek közös eleme a kijelző, az adatbevitelre alkalmas érintőképernyő vagy billentyűzet, továbbá az internetkapcsolat. Ez a három elegendő ahhoz, hogy ezekkel az eszközökkel a felhasználók bankkártyákat vezéreljenek, azokat eltárolják és használják.

A távoli fizetésnél például számítógépen vásárolunk, a MasterPass átadja a vezérlést a telefonunkra, ott látjuk az árut, kijelöljük a fizetőkártyát, majd visszamegy a vezérlés és végrehajtódik a fizetés. A helyszíni fizetés során pedig odatartunk egy kártyát és máris megtörténik a fizetés.

Ez telefonban egyetlen fizetési megoldásként fog megjelenni a jövőben, ez lesz az ügyfélélmény.

A Mobile PayPass megvalósításban a kártya tárolva lesz. Mivel általában chipes bankkártyáról beszélünk, a chipen belül zárt környezetben, nagy biztonságban van a szoftver. Ugyanezt valósítjuk meg a telefonnál is, hasonló chipet választunk és Mobile PayPass kártyát töltünk le a chipre. Chip neve másképpen secure element, és már nem csak a mobilszolgáltató alkalmazását birtokolja, hanem rajta van több bankkártya is, így több kártyát is magunkkal tudunk vinni. Ezek használatához meg kell jelenjen egy tárca alkalmazás a telefonon, mi pedig ki tudjuk választani, hogy melyik kártyával szeretnénk fizetni. Az alkalmazás nem csak fizetésre lesz alkalmas, de az egyenleg, a számlatörténet is elérhető lesz rajta, továbbá emlékeztetőkre és ajánlatokra is felhívja majd a figyelmet.

Ezáltal egyetlen eszközzel lehet mindent fizetni, pénzt küldeni, a PIN kód beütésével pedig magasabb összegű fizetések is lehetővé válnak. Ha egy telefon RFID (=Radio Frequency Identification, gyakorlatilag az NFC szinonimája) képes, akkor a funkció ugyanaz, mint a PayPass bankkártyán. Ezeket az NFC képes készülékeket a MasterCard előzetesen bevizsgálja, hogy biztosan ugyanaz az élmény érje az ügyfeleket, mint amit a bankkártyával éreztek.

A secure element befolyásolja az üzleti modellt. Jelenleg a mobilszolgáltatók azon igyekeznek, hogy ők hozzák azt a környezetet, melyben a biztonságos adatkezelést biztosítják. A mobiltárca alkalmazást ezek után az szállítja, aki a biztonságos környezetet adja.

NFC képes telefonok 2-3 éve még alig voltak, míg mára szinte már minden gyártó gyárt ilyet, gyártónként ez képezi a portfólió egynegyedét. Ebből jelenleg 20 gyártó 150 készüléktípusa van már most jóváhagyva a MasterCard által. Drámaian nő az NFC-s készülékek száma, a MasterCard szerint 2014-ben az összes eladott készülék 20-25%-a NFC képes lesz, 5 éven belül pedig az összes készülék 50%-a lesz NFC-s. A mobilszolgáltatók is felismerték, hogy nagy üzletről van szó.

Az elfogadóhelyi oldalon 2016-ra a POS terminálok 85% lesz képes lesz fogadni az NFC jeleket. Ahol tehát használni akarják majd a mobil bankkártyát az ügyfelek, ott lesz terminál is.

A mobilfizetés bevezetésével a bankkártya kibocsátási folyamat fog változni: Jelenleg ha a bank megrendel egy kártyát, azt legyártják, kipostázzák, lehet vele fizetni. A kibocsátó bank kártyáját egy másik elfogadó bank terminálja elfogadja. Ez úgy fog változni, hogy a bank a mobiltelefonra rendeli meg a kártyakibocsátást a kibocsátónál, amelyet a mobilfizetésben TSM-nek (=Trusted Service Manager-nek, azaz Megbízható Szolgáltatási Menedzsernek) hívunk. Ennek segítségével az interneten keresztül fogják letölteni a virtuális bankkártyájukat a kártyabirtokosok a levegőn keresztül, tehát a kártya fizikai megvalósítása változik. Mindezt a TSM fogja kezelni. Mivel a biztonságos terület a mobilszolgáltatók alapértéke, hiszen a SIM kártyán múlik a szolgáltatásuk, ezért a mobilszolgáltatóknak meg kell bízniuk a TSM-ben.

Szetnics László előadásában beszélt arról is, hogy a MasterCard mely régiós kezdeményezésekhez csatlakozott. Ezek közös célja, hogy közelebb jussanak a fogyasztókhoz. A régiónkban 7 országban lehet távoli (mobil)fizetésekkel fizetni országon belül. Ezek egymással nem kommunikálnak még, de nem sokára megvalósítják az interoperabilitást (átjárhatóságot). Folyamatban lévő távoli és NFC mobilfizetési projektek Csehországban, Lengyelországban, Magyarországon, Romániában, Bulgáriában, Oroszországban és Törökországban vannak, ebből Románián és Bulgárián kívül mindben mobilfizetési projekt is zajlik, melyben a MasterCard partnerei mobilszolgáltatók, bankok, technológiai szolgáltatók és számlakibocsátók.

A vezető három ilyen példát hozott fel. Az egyik Lengyelország várhatóan 20-30 millió új kártyaszámmal, mely bilaterális (=kétszereplős) együttműködéssel valósult meg egy nagy bank és egy nagy mobilszolgáltató között. Mivel a multilaterális (=többszereplős) modell hatékonyabb, ezért több bank is csatlakozott a kezdeményezéshez (jelenleg 5 bank és 2 mobilszolgáltató van a szolgáltatók között, de további 5 bank fog csatlakozni és később is bármely bank csatlakozhat hozzá).

A másik példa Csehország volt, ahol a GE Money Bank az O2 Telefonica mobilszolgáltatóval közösen indították el a projektet 2013. első negyedévében 4 Samsung telefonnal, melyet újabb 10 készüléktípus követ majd. Érdekességképpen ez egy olyan bank, amely első éles kereskedelmi indulást úgy valósította meg, hogy közben PayPass matricát, chipes bankkártyát, PayPass bankkártyát is kibocsát. A mobiltárcába MasterCard betéti és hitelkártyát is lehetett regisztrálni.

A harmadik példa Törökország, ahol 75 millió ember él és nagyon fiatal, 27-32 év közötti a társadalom átlagos életkora jelenleg (Magyarországon - összehasonlításul - a férfiak közt 39, a nők közt 43 év). Itt van PayPass, mobil NFC, sőt a TSM egy mobilszolgáltatónál a digitális tárcát is létrehozta. A törökök már a mobiltárca 2.0 verziójánál tartanak és ezzel már megvalósítható a cikk elején említett példa a helyszíni és a távoli fizetés egyetlen alkalmazásban történő használatával.

A törökök egyébként nagyon innovatívak: elsőként vezették be a PayPass-t Európában (Garanti Bank), elsőként indítottak útjára kereskedelmi NFC-megoldást Európában (Garanti Bank), elsőként vezettek be mobiltárcát több bankkal együttműködésben (TurkCell Mobile Wallet), az első jóváhagyott TSM is ott született mobilhálózat üzemeltető fejlesztésében, továbbá Európában elsőként vezettek be NFC-megoldást és MasterCard távoli fizetést egyesítő mobiltárcát.

Ez tehát az irány a kártyacég szerint, s ebbe az irányba terelné a fejlődést a MasterCard, hogy a felhasználók egységes, jól használható digitális walletet (=pénztárcát) kapjanak a mobiltelefonjaikra.

A rendezvényen az előadás után újságírói kérdések következtek, amelyekre a kártyacég jelen lévő képviselői válaszoltak.

Először is, szóba került az Egyesült Államok, ahol a nagy volumen miatt más szinten kezelik a biztonsági elvárások menedzselését. Az Európai Unióban megengedhetetlen (még nagyobb volumennél is), hogy a felhasználó visszaéléses helyzetbe kerüljön, mert akkor képtelenség lenne visszaterelni az érintésmentes fizetés felé. Ezzel együtt a kártyacég budapesti vezetői szerint az észak-amerikai piac is fejlődésen megy keresztül, betört oda is a mobilfizetés és további fejlődésre lehet számítani. Példaként a Googe Wallet 2.0 hangzott el, melybe a bankkártyát a MasterCard bocsátja ki, a Google a kereskedelmi aggregátor, és bármilyen amerikai bankkártyát lehet bele regisztrálni. Az USÁ-ban is ugyanaz zajlik tehát, mint az EU-ban, a trend ugyanaz, csak több a szereplő.

Szóba került a magyarországi nyilvános mobiltárca teszt is, melyről itt a Bankkártya.hu-n is beszámoltunk már (http://www.bankkartya.hu/?cikk=11052). Ez a Tesztelj.mobiltárca.com weboldalon érhető el, de erről az illetékesek még korainak tartottak nyilatkozni, azt egy későbbi sajtóeseményre tervezik (amelyről természetesen a Bankkártya.hu-n is beszámolunk majd).

Arról is kialakult egy beszélgetés, hogy mikor lesz az áttörés a mobilfizetésben. A kártyacég képviselői szerint egyre több készülék kerül forgalomba, mely meghozhatja az áttörést, az elfogadóhelyi hálózat pedig már most is rendelkezésre áll. Növekszik azon NFC-s telefonoknak a száma is, melyeket a MasterCard már jóváhagyott. Az új készülékbázissal elindulhat egy dinamikusan növekvő szolgáltatás. Azt már ma el lehet mondani, hogy a felhasználó a PayPass kártyákkal már megszokta az érintésnélküli fizetési funkciót.

Szintén felvetődött egy kérdés azzal kapcsolatban, hogy a kereskedőket hogyan lehet jobban rávenni a mobilfizetésre is alkalmas POS terminálokra. A MasterCard több promócióban is segíti ezt a fejlődést, a kuponos megoldásokkal erősíthető ez a trend. Ma már 20% felett van az érintésmentes fizetésre alkalmas terminálszám, a kereskedőket már nem kell igazából meggyőzni erről, mert a terminálpark cserénél eleve ilyet kérnek.

A Mobil POS terminál megjelenése is segítheti ezt a fejlődést. Rengeteg ötlet van a kártyacég birtokában, amelyek még nem kaptak jóváhagyást, ez egy dinamikus fejlődési terület lehet a jövőben.

A helyszíni és távoli fizetés magyarországi egyesítése is kérdés volt. A MasterCard Mobile csatlakozni fog a MasterPasshoz. Az ügyfelek értesítést kapnak majd erről, de ez csak egy lehetőség lesz, nem korlátozás. A MasterPass amúgy is csak a bevezetésének kezdeteinél tart még, hiszen mindössze 4 országban, az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Kanadában és Ausztráliában lehet használni egyelőre.

A magyarországi piacról a kártyatársaság vezetői úgy vélekedtek, kiemelkedőnek számít, hogy itthon mindhárom mobilszolgáltató részt vesz a mobiltárca egyesületben. A pilot, mely a mobiltárca egyesületnél zajlik, nemzetközi tekintetben egyáltalán nem számít hosszúnak, sőt máshol még néhány évvel tovább is tartott.

A Bankkártya.hu kérdésére válaszolva Párkányi Péter elmondta, hogy nem dőlt még el, hogy a biztonságos környezet a SIM kártyán, a memóriakártyán vagy a telefonban lesz tárolva. Most Magyarországon (különösen a mobilszolgáltatók által értékesített készülékekre épülő üzleti modellben) a SIM kártya látszik befutónak, hiszen ez a leghatékonyabb, de néhány év múlva már megjelenhetnek más üzleti modellek is. Más piacon megint más lehet a megoldás. A MasterCard számára ez közömbös, hiszen mindhárom megoldást támogatni tudja.

Szóba került az is, hogy az ügyfelek vajon kellően motiváltak-e a mobilfizetésre. Az illetékesek elmondták, hogy a 23-40-es korosztály a leginkább nyitott a mobilfizetésre. Számukra jóval egyszerűbb közvetíteni a mobilfizetés fő üzeneteit, sokkal fogékonyabbak rá. Ma már egyébként minden második telefon okostelefonként kerül értékesítésre.

Felvetődött az a kérdés is, hogy a MasterCard hogyan viszonyul ahhoz a helyzethez, melyben az Apple még mindig nem foglalt állást a mobilfizetés tekintetében. Szetnics László úgy fogalmazott válaszában, hogy az egész iparág jobban érezné magát, ha tudná, hogy mit akar az Apple. Addig is, míg az iPhone tulajdonosok nem kapnak megoldást kedvenc készülékükön belül, egy más NFC-s telefonnal ki tudják próbálni az érintésmentes fizetést.

Az elfogadóhelyi hálózat fejlődését jól mutatja az a számadat, hogy az MNB statisztika szerint tavaly fél évkor 8.000, míg tavaly év végén már 16.000 POS terminál volt alkalmas érintésmentes kártyaelfogadásra, de ebben még az elfogadó bankokat is motiválni kell.

A kártyatársaság helyi vezetői arra számítanak, hogy a jövőben csak érintésmentes fizetésre is alkalmas készülék lesz, így a piac felfogja majd, hogy el kell érnie ezt a közösséget, vagyis a kereskedők is kellően motiváltak lesznek.

Az érintésmentes fizetés előnye a gyorsaság, egyszerűség, kényelem, alacsony összegeknél a PIN kód-mentes vásárlás, továbbá az, hogy nem kell átadni, így nem keletkezik rajta idegen szennyeződés, nem lesz koszosabb, és a lényeg valóban az, hogy egyetlen mozdulattal fizethetünk, így nem is felejthetjük ott.

Szóba került a készpénzes (pl. parkoló) automaták érintésmentes fizetés felé terelése, mely pont egy olyan irány lehet, melyre az érintésmentes fizetést amúgy is kitalálták. A szakemberek válaszai szerint ezekkel a bankok már foglalkoznak. A MasterCard részéről a technológia már megvan az automaták átalakításához.

Kérdés volt az is, hogy az országban mennyire különböző az érintésmentes elfogadás lefedettsége. A MasterCard vezetői szerint az országos üzlethálózatok, melyek tömegesen térnek át minden telephelyükön az érintésmentes fizetésre (legutóbb az egyik nagy hipermarket lánc például 3 ezer terminálját cserélte át érintésmentes fizetésre is alkalmas terminálra), így most már nem tipizált területek vannak, hanem valóban, országosan használhatók az érintésmentes fizetőkártyák.

Újságírói kérdésre elhangzott az is, hogy a mobilfizetés elterjedésével természetesen az ügyfél továbbra is kaphat fizikai kártyát (kártyamásolatot) is, de az nem olyan költséghatékony. Ez a bankok későbbi döntése lehet, így bankfüggő. Viszont ha egy bank virtuális bankkártyát bocsát ki, akkor problémát jelent, hogy ha lemerül a mobil, mert akkor fizetni sem lehet vele.

A további részletek közt a MasterCard saját sajtóközleményét ismertetjük a mai sajtóbeszélgetésről.

További részletek:

Megérett a piac a mobil NFC bevezetésére

Budapest, 2013. június 11. – A nemzetközi piacon ma már adottak a feltételek a mobil NFC fizetés széles körű bevezetésére – mondták el a MasterCard Europe kártyatársaság szakértői. A technológia lehetővé teszi, hogy a bankkártyát kényelmesen és egyszerűen, a mobiltelefonon keresztül használjuk fizetésre mindazon üzletekben és elfogadóhelyeken, ahol már MasterCard® PayPass™ vagy Maestro® PayPass™ terminál van.

A kártyatársaság egy banki és telekommunikációs konzorcium tagjaként már 2011-ben elindította a MasterCard® Mobile okostelefon alkalmazását, melyet a távoli, tehát nem közvetlenül a kereskedőnél történő fizetésre használnak egyre többen Magyarországon – az alkalmazást eddig több mint 100 ezer felhasználó töltötte le a mobiltelefonjára.

„Mára elérkeztünk oda, hogy az üzleti környezet készen áll egy új szakasz indulására: ez pedig a közvetlenül a kereskedőknél kihelyezett terminálokon történő mobilfizetés– mondta el Szetnics László, a MasterCard Europe mobilfizetésért felelős regionális vezetője, aki hozzátette: „A telefont is csupán a terminál elé kell helyezni fizetéskor, tehát hasonló módon történik a fizetés, mint a MasterCard vagy Maestro PayPass kártyák, matricák, órák esetében."

A közelmúltban mind az NFC-telefonok, mind az azokat elfogadni képesPayPass terminálok száma dinamikusan nőtt. Az MNB legutóbbi adatai (2012. december) szerint 2012 végén 17 ezer PayPass terminál volt a kereskedelmi elfogadóhelyeken. A MasterCard által jóváhagyott, NFC fizetésre is alkalmas mobiltelefonok száma is jelentős: 2013-ban már 20 gyártó 150 típusú készüléke kapta meg a MasterCard jóváhagyását. Független kutatások szerint 2014-ben minden ötödik mobil, azaz összesen 300 millió készülék lesz NFC képes (Forrás: Juniper Research, 2012.április). Ami az elfogadó terminálokat illeti, 2016-ra a kereskedői egységek 85%-a lesz érintés nélküli fizetésre, így a mobilfizetésre is alkalmas(Forrás: ABN Research, 2011). Ebben a folyamatban nagy szerepet játszik a MasterCard, hiszen az elfogadó banki partnerekkel együtt eddig 29 európai országban vezették be a PayPass technológiát (Forrás: MasterCard legfrissebb adatai), és kezdték meg ezzel az NFC technológiát kezelni képes terminálok telepítését, így jelenleg több mint 412 ezer kereskedelmi elfogadóhelyen található ilyen készülék (Forrás: MasterCard 2013. első negyedéves adat, banki riportok alapján).

Mindezen túl a MasterCard úttörő szerepet játszik a mobilfizetés elterjesztésében, új termékek kifejlesztésében és bevezetésében: a közép- és kelet-európai régióban a MasterCard® Mobile már hét országban elérhető a kártyabirtokosok számára.

„A mobilfizetés egy evolúciós folyamat, ami ráadásul nagyon gyorsan megy végbe, sok piaci szereplőtől igényel új erőfeszítést"– hangsúlyozza Párkányi Péter,a MasterCard mobilfizetési megoldások technológiai és implementációs regionális vezetője. „A MasterCard feladatának érzi, hogy elősegítse a mobilfizetés kialakításának folyamatait, megteremtse a fejlődés kereteit, infrastruktúráját, illetve együttműködő környezetet hozzon létre. Ez történik Magyarországon is, ahol a kártyatársaság – a világszerte eddig elvégzett több mint száz tesztprogram és üzleti program alapján –közreműködik a termékfejlesztésben és a szabványok megalkotásában."

Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó