A fintechek megnyerhetik a koronavírussal folytatott háborút - I. rész

2020.05.28. 08:00 | Hírek

Sok iparágra kedvezőtlenül hatottak a koronavírus-járvány miatti korlátozások, nem csak itthon, hanem világszerte is. Ezek közé tartozhatnak a startup cégek is, és így közöttük a pénzügyi startup cégek, a fintechek is. A fintech cégek azonban jól is kijöhetnek a koronavírus okozta válságból Huszti Gergely, a RowanHill Digital szakértője szerint.

A cikk a RowanHillDigital blogján: https://rowanhilldigital.com/posts?seoTitle=Fintechek-a-koronavirus-idejen

„Már úgy volt, hogy mindenki azt hitte, hogy ez örökké így lesz. Aztán jött a koronavírus...“ - ez a kijelentés nagyon sok mindenre igaz lett hirtelen 2020 tavaszán. Akkor hát miért ne lenne igaz ez a fintech cégekre is, amelyek a pénzügyi világ innovációit hozzák el az iparágba?

Sajnos nagyon is igaz.

Huszti Gergely, a RowanHill Digital szakértője ennek kapcsán azonban egy fontos, aktuális jelenségre hívja fel a figyelmet. A mobilalkalmazásokat, amelyekből a járványban egyre többet használunk, a legtöbb esetben kis cégek, fintechek fejlesztik. A Cbinsights.com szemléletes grafikonon mutatja be, hogy a koronavírus megjelenésével viszont nemhogy megnőtt volna, hanem jelentősen lecsökkent a befektetők étvágya a fintech fejlesztések iránt.
 
Persze ez lehet egy átmeneti hatás is, de Suppan Márton, a hazai Peak Financial Services alapítója inkább azt a forgatókönyvet valószínűsíti, hogy a korábbi, megtörhetetlen növekedési környezet trendváltozásba fog átmenni a vírus levonulása után. Az eddigi, piaci részesedésekért folyó gyilkos harcok helyett, amelyben az ügyfélszám emelkedés volt a kizárólagos fokmérő, a befektetők inkább a pénzügyi mutatók felé fordulhatnak, azaz a tőkeégető gyors piacszerzést felválthatja a már korai nyereségességre való törekvés.

Ez viszont a RowanHill Digital szakértője szerint akár jótékony hatást is hozhat a finteches digitalizációra, előtérbe helyezve a tartósan fenntartható, nyereséges megoldásokat a túl gyorsan terjedő, de cserébe veszteséges vállalkozásokkal szemben, melyeknek a tartósságuk kérdéses.

Mint a Techcrunch.com cikke is rámutat, maguk a fintech befektetők is úgy gondolják, többé nem lehet a fintechekre, mint egy homogén csoportra tekinteni. Lesznek, amelyek kilőnek a válság után, és lesznek, amelyek eltűnnek majd a süllyesztőben.

Az a fenti grafikon alapján ugyan tény, hogy a fintech cégek befektetői is otthon maradtak inkább a koronavírus-járványban, de ennél sokkal izgalmasabb kérdés, hogy mi lesz a fintechekkel a járvány levonulása után?
 

Változó ügyfélszokások


A fintechek 2020 tavaszi zuhanása nem csak a befektetők megváltozott magatartására vezethető vissza. A befektetők mellett, akik a vírusjárvány után vélhetően jobban megnézik majd, hogy mibe fektetnek, maguk a felhasználók is megváltoztak a koronavírus-járványban, amellyel valószínűleg tartósabb hatások is érvényesülnek majd, azaz a járványveszély elmúltával valószínűleg nem pontosan ugyanaz a világ fog visszatérni, mint amit előtte éltünk.

A koronavírus-járvány alatt a felhasználók, akikért a fintechek egyáltalán megszülettek, és akiknek a kegyeiért komoly küzdelmet folytattak, egyik napról a másikra leálltak a pénzköltéssel a gazdasági lassulás alatt, helyette otthon maradtak, kevesebbet vásároltak és nem költenek olyan szektorokban, amelyek korábban húzták magukkal a fintech iparágat is, mint például a turizmus, a közlekedés, vagy a szórakozás.

A probléma súlyának érzékeltetésére elegendő csak a Revolut példáját felhozni, amely a turizmusra építette az üzleti modelljét, például a kedvező devizaváltásokkal, utasbiztosításokkal. Talán nem véletlen, hogy gyorsan észbe kaptak, és a koronavírus-járvány kellős közepén is elindították a gyerekkártya-programjukat, még Magyarországon is. Az ingyenes havidíjas alapszolgáltatásokat nyújtó Revolutnál ez azonban már nem fért bele az ingyenes szolgáltatásokba, így csak a havidíjas ügyfeleknek kínálják. De talán ez sem alakult véletlenül így, hiszen sok ügyfelet így átcsábíthatnak majd a - Magyarországon olcsónak nem számító - havidíjas bankszolgáltatásaik világába.

Ugyancsak a válság közepén bővítette szolgáltatásait a hazai Simple mobilalkalmazás. Ez azonban már aligha lehet kényszer - mondja Huszti Gergely -, sokkal inkább egy alkalmazkodás a vírushelyzethez azzal, hogy a Volánbuszra országosan - a felszállóhelyen pénztár és menetjegy-automata hiányában - kizárólagosan kötelezővé vált az elektronikus menetjegy. A hazai svájci bicskaként használó Simple fizetőapp esetében a koronavírus, ha hozhat is kiesést a szabadidővel és utazással kapcsolatos szolgáltatások piacán, részben kárpótolhatja azt a valószínűleg megnövekedett ételrendelés, otthoni csekkbefizetés vagy internetes fizetés QR-kóddal.

Nyilvánvaló, hogy a Simple szolgáltatásai nem fognak szűkülni a koronavírus-járvány levonulása után, ahogy a Revoluté sem. A RowanHill Digital szakértője szerint teljesen nyilvánvaló, hogy a fintech piacra nem fog egységesen negatív hatást gyakorolni a koronavírus-járvány, sőt lesznek belőle megerősödő vállalkozások is.

folytatás: http://bankkartya.hu/hirkategoria/hirek/cikk/a-fintechek-megnyerhetik-a-koronavirussal-folytatott-haborut-ii-resz

Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó