Ezekre figyeljen a karácsonyi vásárlások kifizetésekor

2019.12.10. 08:00 | Hírek

A RowanHill Digital szakértői pár tanáccsal szolgálnak ahhoz, hogy a karácsonyi vásárlási időszak nyugodt legyen, és csak annyi hiányozzon a bankszámlánkról, amennyit valóban el akartunk költeni.

A karácsonyi bevásárlás során óhatatlanul többet költünk, ezért nem véletlen, hogy a tolvajok is jobban rákészülnek erre az időszakra. Nem csak a bolti vásárlások során, de az online térben is.

A fizetési megoldásokkal, digitalizációval foglalkozó RowanHill Digital tanácsadói összeállítottak pár hasznos jótanácsot, melynek betartásával nyugodt lehet karácsonyi bevásárlás időszaka.
 

Mit tegyünk, ha a boltokban, nagy tömegben vásárolunk?


Az első és legfontosabb dolog, hogy a bolti vásárlások és a közösségi közlekedéssel végzett utazások során is pontosan ugyanúgy vigyázzunk minden értékünkre, mint bármikor máskor tennénk, sőt még jobb, ha úgy, mintha külföldön lennénk.

Amelyik mobiltelefonba be van építve az NFC áramkör, azzal - a regisztrációt követően - tudunk fizetni fizikai bankkártya nélkül is, így a bankkártyánkra nem lesz szükségünk.

A mobiltelefonnak van két olyan tulajdonsága, amelyik miatt sokkal biztonságosabbá teszi a fizetéseket: egyrészt a fizetésre mindenképpen csak jelszóval, mintával vagy ujjlenyomattal feloldott képernyővel van lehetőség, és ezzel is csak jellemzően igen rövid ideig (például egy percig). Tehát egy esetlegesen elvesztett vagy megtalált mobiltelefonnal senki sem fog tudni fizetni. A másik biztonsági elem, hogy a fizikai bankkártyától eltérően az NFC áramkör kikapcsolható a mobiltelefonban, ezáltal az oda bedigitalizált bankkártya még akkor is láthatatlan marad az NFC kikapcsolt állapotában, ha valaki észrevétlenül meg akarná terhelni a kártyánkat érintés nélkül.

Szintén hasznos lehet egy olyan értesítő szolgáltatás, mely terhelés esetén SMS-t vagy iSMS-t (felbukkanó mobiltelefonos üzenetet) küld számunkra. Minden olyan tranzakció, mely nem tőlünk vagy a bankunktól származik, azonnali cselekvést igényel, még akkor is, ha kis összegű terhelésről van szó. A csalók ugyanis a visszaéléseket gyakran kis összegekkel kezdik, kipróbálva, hogy az adott kártya terhelhető-e egyáltalán. Ez az értesítő szolgáltatás szintén lehet díjköteles, célszerű a bekapcsolás előtt utánanézni a díjaknak, vagy esetleg csak magasabb összegre beállítani.

Amit azonnal tenni kell, ha bármilyen visszaélés történik, az nem a rendőrségi feljelentés, ami logikusnak tűnne, hanem a bankkártya letiltása a bank ügyfélszolgálatán keresztül. Ennek azért van jelentősége, mert ettől az időponttól kezdve jogilag már teljes mértékben a bank áll helyt az esetleges visszaélésekért (önrész ellenében egyébként létezik egy letiltás előtti kártérítés is). Ha a kártya le van tiltva, csak akkor kell elmenni rendőrségre, de mindenképpen kell tenni rendőrségi feljelentést is, a banki bejelentés önmagában nem elég, még akkor sem, ha a bank is tesz rendőrségi feljelentést!

A bankkártyánkra további veszélyek leselkednek az internetes kártyahasználat során, ezért ezekre külön is érdemes kitérni.
 

Mire figyeljünk, ha az online térben való vásárlás mellett döntünk?


Néhány banknál léteznek csak internetes vásárlási célra használható bankkártyák, melyek boltban egyáltalán nem is használhatók. Célszerű ilyet igényelni a karácsonyi vásárlások előtt, mely persze az ünnepek utáni internetes fizetések után is jól jön majd. Az internetkártyák nagy előnye, hogy elegendő a vásárlás előtt néhány másodperccel feltölteni őket a vásárolni kívánt termék vagy szolgáltatás összegével, vagy megváltoztatni a limitjüket, majd a vásárlás befejeztével visszaállítani. Amelyik bank nem kínál internetkártyát, ott lehet használni erre a célra feltölthető, ún. prepaid bankkártyát, melyet komoly választékból igényelhetünk az interneten. Magyarországon -a Simple mobilappon kívül - a Peak Financial Services, a Festipay és a Budapay bocsát ki ilyen kártyákat, de a negyedmillió magyar ügyfél által már használt Revolut is jó megoldás lehet, amihez az ugyanilyen nevű applikáció letöltése után férhetünk hozzá.

Az internetkártya, illetve prepaid kártya megoldásoknak az az előnyük, hogy az interneten ezeknek a - csak a kiszemelt vásárláshoz szükséges összeggel feltöltött - kártyáknak az adatait adjuk meg, nem pedig annak a bankkártyának az adatait, mely mögött a pénzünk van. (Egyébként nagyobb összeget egyáltalán nem is célszerű bankkártyával elérhető számlán tartani, azt célszerű lekötni vagy elkülönített bankszámlán tartani.)

A karácsonyi vásárlási időszakban rengeteg ajánlatot kaphatunk e-mailben feliratkozás után, display hirdetések formájában weboldalakon, vagy a közösségi médián, esetleg nyereményjátékokon keresztül. Minden esetben biztosnak kell legyünk abban, hogy valós szolgáltatóval állunk szemben.

Ha nem tudjuk teljes mértékben beazonosítani, hogy tényleg valós-e az ajánlat, akkor célszerű felkeresni az állítólagos hirdető weboldalát, esetleg felhívni annak telefonos ügyfélszolgálatát ennek kiderítéséhez.
 

Mikor kell gyanakodni?


Vegyük figyelembe, hogy a weboldal rendelkezik-e SSL tanúsítvánnyal (ilyenkor a webcím nem http://-vel, hanem https://-sel kezdődik). Ez önmagában persze nem hitelesít, de a csalók el szokták ezt hagyni, mert a tanúsítványért fizetni kell. A másik, ami fontos, hogy az éppen meglátogatott domain valódi nevét ellenőrizzük, amit a böngészők ma már kiemelnek a címsorban.

Ha a domain neve nem azonos pontosan azzal a céggel, amelyik hirdeti az állítólagos szuper akciót, akkor megint csak valószínűleg csalással állunk szemben. Ilyenkor szintén célszerű a cég eredeti elérhetőségein érdeklődni, akár telefonon vagy e-mailben is.

Olyan csalás is létezik, hogy minden rendben van a weboldalon, mégsem kapjuk meg a megrendelt - és előre kifizetett - árut. Ritkább esetben, ha óvatosságból utólag, személyes kézbesítéskor fizetnénk csak, akkor pedig nem az van a dobozban, amit megrendeltünk. (Ezért célszerű a futár előtt felbontani a csomagot és jegyzőkönyvet írni erről, vagy fizetés nélkül visszaküldeni az árut.) Ezekben az esetekben - ha jóhiszemű tévedésről van szó - célszerű felvenni a kapcsolatot a kereskedővel, de ha bebizonyosodik, hogy mást, hamis árut, vagy semmit sem kaptunk, akkor mindenképpen irány a rendőrség, még akkor is, ha az eladó külföldi. Ha megadtunk bankkártya adatot, úgy azt is célszerű letiltani a banknál, vagy legalábbis konzultálni a bankkal is az esetről.

Összességében azt lehet mondani, hogy egy gyanúsan jó ár, ami messze a legolcsóbb piaci ár alatt van, az szinte biztosan csalás. Ha rossz magyarsággal írt weblapot látunk ilyen tartalommal, az is. Ahol bármilyen PIN kódot vagy belépési adatot kérnek tőlünk, az meg száz százalékig biztosan átverés, hiszen ilyet soha senki nem kér.

Belföldi és külföldi vásárlásnál egyaránt célszerű ismert kereskedőktől, vagy árösszehasonlító oldalakon keresztül vásárolni, mert ezeket az oldalakat a csalók általában elkerülik, illetve hamar kiderülne a vásárlói visszajelzésekből a visszaélés veszélye.

Mivel sajnos épp maga a vásárló szokott a leggyengébb láncszem lenni a visszaélések során, ezért célszerű általában is gyanakodni az ok nélkül, gyanúsan kedvezményes ajánlatok láttán. Inkább legyünk körültekintőek és utólag derüljön ki, hogy mi voltunk túl elővigyázatosak, minthogy óvatlanok legyünk, és futnunk kelljen a pénzünk után!

A RowanHill Digital szakértői kellemes - és gondtalan - karácsonyi vásárlást kívánnak minden kedves olvasónak.

Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó