Hamarosan bárki számára elérhető lesz az OTP Bank új mobilfizetési alkalmazása, az OTPay

2014.05.25. 08:00 | Hírek

Forrai Péter, az OTP Bank igazgatója mutatta be az OTPay mobiltelefonos fizetési alkalmazást, mely hamarosan kilép a nemzetközi színtérre is, a MasterPassnak köszönhetően és egyből lesz 30 ezer elfogadóhelye világszerte.

Ez egy 5 cikkből álló részletes áttekintés a hazai mobilfizetés jelenlegi helyzetéről. Ez a 2. cikk.
Vissza a legelső, összefoglaló cikkhez:
Itt tartunk most a hazai mobilfizetésben: részletes áttekintő a MasterCardtól - 2014. május
Előre a 3. cikkhez: Új fizetési élményt és eddig nem ismert kedvezményeket hoz majd a Mobiltárca


A sajtótájékoztatón elsőként Forrai Péter, az OTP Bank Elektronikus Banki Igazgatóságának vezetője tartott előadást. A szakember elmondta, hogy a mobilfizetés: sokféleképpen osztályozható, de leegyszerűsítve távoli fizetésről, illetve helyszíni fizetésről beszélünk, hiszen amikor az emberek fizetnek, azt vagy a helyszínen fizikailag teszik, vagy távolról az interneten. A bankkártya az az eszköz, mellyel mindkét módon lehet fizetni.

Persze a mobilfizetési fejlődés során maga a bankkártya is sokat fejlődött: először mágneskártya volt, majd chipes lett, aztán jött az NFC*, most pedig a mobiltelefonra kibocsátott bankkártyákról beszélünk. Az internet nagyon igényli a távoli fizetést, dinamikusan nő az elektronikus értékesítés. A bankkártya ugyan hozzá fejlődött, de macerás használni, hiszen be kell írni az adatokat a weben, amellyel kapcsolatban még biztonsági problémák is felmerülnek.

Kettétöri” a bankkártyát az OTPay

Az OTP Bank új fizetési megoldása, az OTPay a biztonságos mobiltelefonos bankkártyás internetes fizetésről szól. Bekerült a bankkártya a mobilba: a kártya adatainak egy része elrejtve és titkosítva került bele, míg a másik része távol tárolt és a két adatrész csak a fizetésnél kerül összevonásra. Az interneten csak a telefonszámot vagy OTPay azonosítót kell beírni, ami nem érzékeny adat. A többi adat a telefonra érkezik, amit elő kell hívni és ezzel kapcsolódik össze a fizetéshez szükséges összes adat. Ez biztonságos és kényelmes.

A biztonságosabb bankkártyás fizetésen felül az OTPay célja a kiskereskedők bevonása is: a kereskedői QR kódot a fizetésnél a telefon beolvassa, így azonosítja a boltot, majd a felhasználó beüti az összeget, és mint egy virtuális POS terminálon, végigmegy a fizetés. Az OTPay most még csak egy saját márkajelzés, így csak saját megállapodások alapján társulhatnak be kereskedők. A közeljövő viszont elhozza a MasterPass integrációt, utána a világ minden részéről el tudnak majd fogadni kártyát. A MasterPass elfogadó helyek száma világszerte meghaladja a 30 ezret, mely dinamikusan bővül a jövőben.

Hol tárolódik a bankkártya a Mobiltárcás NFC-s mobilfizetésnél?

A mai állás szerint a SIM kártya az adatok biztonságos tároló-helye, hiszen a jelenlegi állapotok alapján feltörhetetlen. Itt biztonságban vannak az adatok, melyeket az éteren (a mobilhálózaton) keresztül juttatnak el rá. A telefonos fizetés egy új fizetési élmény és új gondolkodás is a fizetési kultúrában, kiegészítő funkciói a kártyahasználatot egyedivé tehetik.

Nemrég jelent meg a klaviatúrás és egyenlegkijelzős bankkártya. A telefonban ez természetesebb, ráadásul az egyenleg mellett a bankkártya adatok és az utolsó 10 tranzakció is elérhető az Mobiltárca alkalmazásban. A Mobiltárca mindhárom hazai mobilcégnél működik, egységes és ugyanazt nyújtja. Az alkalmazás most még csak pilot jelleggel üzemel, de hamarosan elérhető lesz mindenki számára.

Mit hoz a jövő, lesz-e egységes megoldás?

A kártya adattárolás jelenleg a Mobiltárcában a SIM kártyán történik, az OTPay esetén kártyaadatok "eltörve" tárolódnak. Folyamatosan születnek egyéb megoldások is, a technológia sokszínű és szinte átláthatatlan.  Az ügyfelek számára az lenne az ideális, ha a fejlesztések integrálódnának, konvergálnának egy közös megoldásba. Ez nem feltétlenül technikai integrációt jelent, de az ügyfél számára "kintről nézve" egységesen szolgáltatásként jelenne meg.

Hogy állunk most a mobilfizetéssel? - helyzetértékelés az OTP szemszögéből

Az biztos, hogy technológiák a mobil felé mutatnak. Mint az ügyvezető igazgató kiemelte, minden évben elhangzik, hogy a mobilfizetés felfutása a "jövő évben lesz", ez azonban most sokkal erősebb állítás, mint a korábbi években.

Forrai Péter elmondta, hogy az NFC-s piloton túl vannak, a tapasztalatokkal az éles fizetés felé haladnak, a távoli fizetésben pedig a nemzetközi MasterPass márkában is ott a lehetőség, hogy terjedjen.

Az igazgató az alábbi főbb megállapításokkal jellemezte a jelenlegi helyzetet, trendeket a sajtótájékoztatón:

  • a mobiltelefon fejlődik, ezek már okostelefonok, folyamatosan cserélődnek, mini számítógépekként működnek,
  • a fizetés kezd kényelmessé válni az érintésmentes fizetés elterjedésével (PayPass)
  • a Visa érintésmentes megoldása is el fog terjedni, hiszen nagy a nyomás és a telefon (mobilfizetés) gyorsítja a terjedést
  • bizonyos készpénzes tranzakciók egyre szélesebb körben nyílnak meg a bankkártya irányába, ha a mobiltelefon a bankkártyát is "tartalmazza" majd,
  • olyan új kiskereskedők is bevonhatók lesznek, ahol eddig csak készpénzfizetés volt
  • a mobiltelefon attraktívabban és interaktívabban tudja biztosítani az új funkciókat, nem csak a pontgyűjtés, de helyfüggő kuponkedvezmények is elterjedhetnek (időbeli és térbeli kedvezmények), mely kiegészíti a mobilfizetést
  • a mobil marketing éppen most kezd elterjedni. Van olyan üzenet, melyet a bankok már mobilon szeretnének eljuttatni az ügyfeleknek, ezért a jövő szempontjából a mobiltelefont marketing szempontból is egy kulcsfontosságú eszköznek tartják.

Miért hihetünk a mobilfizetésben? - egy mai példa

Forrai Péter befejezésül a gépkocsi nyereménybetétkönyvet hozta fel példaként, mellyel egyre többen szeretnének nyeréssel autóhoz jutni, mint vásárlással. A gépkocsi nyereménybetétkönyv, mint termék túlélte a XX. századot, s az emberek ma már okostelefonokon kérdezik le a nyereményeiket. Az igazgató azzal zárta előadását, hogy ezért hisz a mobiltelefonban.

Ez egy 5 cikkből álló részletes áttekintés a hazai mobilfizetés jelenlegi helyzetéről. Ez a 2. cikk.
Vissza a legelső, összefoglaló cikkhez:
Itt tartunk most a hazai mobilfizetésben: részletes áttekintő a MasterCardtól - 2014. május
Előre a 3. cikkhez: Új fizetési élményt és eddig nem ismert kedvezményeket hoz majd a Mobiltárca

a Bankkártya.hu megjegyzése:

* az NFC a Near Field Communication rövidítése, a kifejezésnek nem ismert elterjedt magyar fordítása. Gyakorlatilag az érintésmentes fizetést értjük alatta. Még pontosabban az NFC egy hardver alapú képesség, mellyel az eszköz képes lesz az érintésmentes fizetésre, függetlenül attól, hogy milyen eszközről beszélünk, így tehetjük a bankkártya mellett karórába, vagy mobiltelefon készülékbe is (Magyarországon mindhárom elérhető, utóbbi még csak teszt jelleggel). Az NFC tehát csupán egy képességet jelent, de ebből valódi mobilfizetés akkor lesz, ha az eszközt és a környezetet, ahol az NFC-s eszközt használják, specifikálják és szoftveresen is felkészítik a használatra. Ez a környezet a MasterCardnál a PayPass, a Visánál payWave márkajelzéssel azonosítható. Ha a mobiltelefonunk NFC képes, és a megfelelő alkalmazást telepítjük mobilkészülékünkre, majd szerződünk egy erre alkalmas bankkal, úgy a PayPass, illetve payWave bankkártyát szoftveresen a mobiltelefonunkra, a levegőn át bocsátja ki a bank. Az NFC képes készülék így válik alkalmassá mobilfizetésre belföldön és külföldön egyaránt és érintésmentes fizetésre pontosan úgy használható, mint egy fizikai PayPass vagy payWave bankkártya. A készpénzfelvétel, illetve az érintésmentes fizetésre még fel nem készült kereskedőknél történő fizetés érdekében a mobiltelefonra kibocsátott bankkártyákkal párhuzamosan egyelőre biztosan megmaradnak a fizikai bankkártyák is.

Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó