Jó irányba haladunk hazánkban a mobilfizetéssel

2019.08.22. 08:00 | Hírek

Egyre többet hallani a mobilfizetésről a hazai sajtóban, illetve a szakmában egyaránt. De valóban ott tartunk-e, ahol tarthatnánk? Erről Huszti Gergelyt, a RowanHill Digital szakemberét kérdeztük.

Homa Péter, Bankkártya.hu: - Az egyik kártyacég, a Mastercard több olyan közleményt is kiadott hazánkban, amely szerint remekül állunk a mobilfizetéssel. A négymilliós darabszámot tavaly decemberre értük el összesítve, miközben csak egyetlen negyedév alatt ötvenszer ennyit használjuk a bankkártyát vásárlásra a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatsorai szerint. Hogy állunk tulajdonképpen a mobilfizetéssel, itt kéne-e tartanunk, ahol vagyunk?

Huszti Gergely, Rowanhill Digital: - Aki a szakmában dolgozik, az talán hajlamos kicsit borúsabban látni ezeket a számokat, és ha éppen mobilfizetésre fejleszt, akkor szeretne mindenki kezében egy érintéses fizetésre alkalmas mobiltelefont látni, a bankkártyákat pedig múzeumba küldeni. Azonban meg kell értenünk, hogy a felhasználók fejében ez egy lassú folyamat. Lassú, de folyamatosan növekvő tendenciát mutató. Mindenki, aki mobiltelefonnal fizet ma, az tulajdonképpen a legmodernebb, leginnovatívabb fizetési módot használja. Nem lehet elvárni egy társadalomtól, hogy egyből áttérjen egy ilyen megoldásra, hiszen még a mobiltelefonok technológiai vívmányai sem terjednek egyik napról a másikra, ami pedig vonzza az embereket, hát hol van akkor ehhez a fizetési üzletág, amire az emberek inkább csak, mint szükséges rosszra gondolnak, hiszen fizetni senki sem szeret.

E mellé hozzávehetjük még, hogy a magyar piac a digitalizáció szempontjából egy nagyon nehéz piac. A magyar társadalom viszonylag lassan reagál a digitális technológia innovációira, nem csak a fizetésben, hanem egyéb területeken is. Persze a digitalizáció fejlődésének napi szintű követése és készségszintű ismerete külföldön sem megy könnyen, de tény, hogy Magyarországon még kevésbé vagyunk fogékonyak erre.

- Melyek az okai, akadályai annak, hogy nem fejlődik jobban a mobilfizetés, noha az infrastruktúra már kiépült hozzá? Az MNB adatai szerint 2019. első negyedévében a 144 095 hazai POS terminálból 125 466 volt érintéses fizetésre alkalmas, azaz ezek aránya 87 százalék.

- Számtalan megoldás neveztünk mobilfizetésnek az elmúlt években. Kezdetben ilyesmi volt az SMS alapú fizetés, amellyel kisebb összegű vásárlásokat és extra tartalmakat tölthettünk le az akkori mobilkészülékekre. Aztán jött a mobiltelefonon keresztül lebonyolítható számlafizetés, amely egyáltalán nem tudott elterjedni annak bonyolult telepítése, a kevés bekötött szolgáltató miatt, és persze az is akadályozta ezt, hogy csak egyetlen bank nyújtotta Magyarországon. Később összeálltak a távközlési szolgáltatók, az egyik hazai kártyacég és az egyik kisebb bank Magyarországon, de sem az ügyfélszám, sem az elfogadóhelyek száma nem volt elegendő a megfelelő terjedéshez, ráadásul nem szállt be a többi bank sem az üzletbe. Mindeközben megszületett Magyarországon is a QR-kódos, illetve a Bluetooth-os fizetés, aztán jött a Mastercard Mobile applikáció is, de még ez utóbbi sem tudott NFC-s fizetést biztosítani, pedig ezeket mind-mind mobilfizetésnek hívtuk. Eközben a hagyományos fizikai bankkártya egyetlen irányba fejlődött: az érintéses, azaz NFC-s fizetés irányába. Amikor végre a piac is felismerte, hogy a mobilfizetés egyetlen kitörési pontja az érintéses bankkártyás fizetés „átvétele", „lemásolása“ lehet, hiszen ehhez nem szükséges új elfogadóhelyeket telepíteni sem, akkor még mindig a SIM kártyás fizetési megoldás bontakozott ki először, amely jó bonyolult volt, sok akadállyal, sőt, a mobilszolgáltatókat is bevonta ebbe az amúgy is sokszereplős piaci modellbe. Csak később győzött a mobilszolgáltatótól független modell, ami a leginkább hasonlít az érintéses bankkártyás fizetéshez.

Tulajdonképpen ezzel jutottunk el oda, hogy mobilfizetés kapcsán nagy tömegű elfogadóhelyekről, azaz POS lefedettségről beszélhetünk, amelyet egyébként a bankkártya önmagában ért el, minden más technológia segítsége nélkül. Most pedig kap egy versenytársat arra az útra, amelyen ő volt az úttörő.

Szerintem nem lehet elvárni, hogy mindezt átlássák az ügyfelek is. Egy nagy technológiai forradalom kellős közepén vagyunk, nem tehetünk mást, mint figyeljük az egyébként szélsebesen fejlődő folyamatokat és azt, mindezekből milyen irány fogja elnyerni az ügyfelek tetszését. Most, hogy a mobilfizetés már nem akar külön elfogadóhelyi hálózatot kiépíteni a világban, hanem ráépül a meglévő bankkártya elfogadóhelyekre, végre elindulhat a mobilfizetés valódi fejlődése.

A korábbi mobilfizetési megoldásokhoz képest most a legkevesebb a felmerülő akadály. Az ügyfelek végre ugyanott fizethetnek mobiltelefonnal is, ahol eddig a bankkártyákkal megszokták azt, ráadásul ugyanazzal a módszerrel, az érintéssel. Azt gondolom, hogy az akadályokat most végre nem a mobilfizetés napi használhatóságában kell keresni, ellentétben a korábbi megoldásokkal, amelyek inkább csak érdekesek voltak, de nem számolhattak  számottevő elfogadottsággal ügyfél oldalról.

Bár a számok csak lassan növekszenek, de a növekedés üteme gyorsuló. Idén nyáron végre igazán kezd beindulni a mobiltelefonos fizetés is. Ne feledkezzünk el arról, hogy az érintéses fizetésnek is kellett 10 év, mire Magyarországon eljutott a 80 százalékos fejlettségi fokra. Ez a 10 év kellett a technológiai váltáshoz és a technológiai feltételek megteremtéséhez. A világ technikai fejlődése egyre gyorsul, a mobilfizetésnek már nem lesz 10 évre szüksége ahhoz, hogy sokkal nagyobb, érezhető szeletet hasíthasson ki a fizetési tortából.

(folytatjuk)

Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó