Újszerű módszerekkel szólítják meg a bankok a fiatalokat

2020.01.22. 08:00 | Hírek

Ha a gyerkőc tizenéves korban folyamatosan az influenszereken csüng, akkor logikus, hogy itt kell őket megszólítani, nem pedig óriásplakátokon. Még akkor is, ha bankról van szó. De vajon hol tart ma ez a kissé megosztó piac? Erről beszélgettünk a RowanHill Digital junior kollégájával, Papp Kristóf Áronnal.

  • Ez egy kétrészes cikksorozat első része. A második rész itt olvasható.

- Milyen korcsoportnak hirdetnek influenszerekkel a bankok vagy pénzügyi szolgáltatások termékeket? Én egy ilyen magyar példát láttam eddig, amikor ha jól emlékszem, a Pamkutyáékat letették valahol egy távoli országban készpénz nélkül, és csak érintéses bankkártyás fizetéssel jöhettek haza.

- Ha a magyarokat nézzük, akkor olyannal biztos lehetett találkozni, amikor egy-egy nagyobb bank a saját reklámjában szerepeltetett ismertebb embereket, de nem feltétlenül influenszereket. Viszont olyanra is találunk például példát, hogy hazai YouTube-ossal kötött szerződést egy pénzintézet, hogy pénzügyi tudatosság témában készítsen videókat. Példa lehet erre Magyarósi Csaba, akit a K&H Bank szponzorált, hogy pénzügyi edukációs tevékenységet végezzen a saját videóiban. Ez nyilván arra is jó lehet, hogy valaki később náluk vegyen fel hitelt, ott kössön biztosítást, ott nyisson bankszámlát, kialakuljon valamilyen kötődés az adott pénzintézettel. Itt egy példa videó Magyarósi Csabától (5:33-tól).

- Láttál olyat, amikor kifejezetten fiataloknak hirdettek valamit?

- Láthatunk ilyet, hiszen azok, akik elvégzik a középiskolát, betöltik a 18. életévüket, esetleg egyetemre mennek, és például diákhitelt vesznek fel, azok mindenképpen célközönségnek számítanak. Így az a hitelintézet, aki rendelkezik ennek a célközönségnek szánt számla- és kártyatermékkel, az hirdet is számukra. Arra rákapcsolódhatnak erőteljesebben is, hogy a fiatalokat időben bevonzzák, és nem tartom elképzelhetetlennek, hogy mindezt influenszerek segítségével tegyék. De ehhez végig kell gondolni, hogy melyik influenszerrel szeretnének együttműködni, ő milyen csatornákon milyen tartalommal kommunikál és kiknek. Van viszont az a korosztály is, aki egyedül még nem nyithat számlát, ott érdemes lehet a szülőket is célozni.

- De gyereknél kell felkelteni az érdeklődést, nem? Ahol a gyerekek mozognak, ott kell a hirdetést megjelentetni és onnan kell célozni. Az egy másik kérdés, hogy a szülő kell hozzá, hogy megnyissa, de valószínűleg inkább a gyerekeket akarják elérni, mint a szülőket, nem?

- Attól függ. Nézzük meg, most hogyan nyit valaki a gyerekének számlát. Ha én valamelyik hazai banknál vagyok, akkor a gyerekemet is ahhoz a bankhoz fogom elvinni, hogy ott nyisson számlát. Ezért elég fontos, hogy ki tudja bevonzani a pénzügyi világba újonnan belépőket, mert utána nagyon sok ideig meghatározza, hogy hol fog bankolni.

- Jellemzően ezek a termékek napi pénzügyi termékek, azaz bankkártyák, folyószámlák?

- Talán ez a leggyakoribb. Egy fiatal még nem igazán fog hitelt felvenni, betétje sincs. Vagy ha van, akkor ott egy tudatosabb szülői háttért feltételezhetünk. Náluk más lehet az, ami befolyásolja a döntésüket, talán proaktívabbak is. Még esetleg a biztosítás jöhet szóba, de egy gyermeknél már megkötik akár iskolában is, például egy utasbiztosítást osztálykirándulásnál. Hívószó lehetne akár a készülékbiztosítás az okostelefonokra, erre több a példa viszont inkább külföldön.

- Láttál már olyan hirdetést, ami megragadt benned, mert különösen érdekes volt, jól sikerült a bemutatója? Vagy nem találtál ilyet, és azt lehet mondani, hogy ezek egy kaptafára mennek?

- Valamennyire egy kaptafára mennek. Függ persze attól, hogy milyen formában történik a termékmegjelenítés, de gyakorlatilag pár percben bemutatják és elmondják az előnyeit, illetve amit érdemes róla tudni. Sok újdonság ezekben nincs.

- Szerinted hitelesebb attól egy ilyen hirdetés, hogy influenszer mondja el, aki egyébként véleményformáló a fiatalok körében?

- Szerintem azért ez függ attól is, hogy milyen maga az influenszer.  Ha egy olyan influenszer kezd el pénzügyi terméket hirdetni, aki egyébként nagyon más témában készít tartalmat, az hiteltelen lehet. De az függ attól is, hogy mennyire ötletes, milyen minőségűre sikerül megcsinálni az adott videót, blogbejegyzést, képet. Lehet ezt hitelesen is csinálni, de ez függ az influenszertől és hogy a célközönsége egyébként mennyire fogékony erre.

- Én láttam olyan influenszeres hirdetést, mondjuk nem banki termékben, ami egy hosszabb távú elköteleződés, de példának okáért egy telefonban, hogy igen, kipróbáltam, tetszett, de nem fogom használni. Magyarán végül is volt, aki beleállt, hogy ne gondolják róla a látogatók vagy a nézők, hogy ő ezt most automatikusan a magáévá teszi. De azért őszinte volt, és leírta, hogy tudja ajánlani, mert végül is ez egy jó termék. Foglalkozott-e azzal, hogy a kommentekben vagy esetleg a fórumokon, hogy fogadják ezeket a videókat a fiatalabb ügyfelek?

- Megfigyelhetünk két erősebb kommentelő közönséget. Az egyik dicséri az influenszert, hogy mennyire szuper, amit csinál és milyen jó, hogy ilyet bemutat. A másik, akik inkább "okoskodnak", akik az egész hirdetés hitelességét kérdőjelezik meg. De azért van egy erős eltérés például a videók megtekintési száma és a kommentek száma között, így a kommentek nem feltétlenül reprezentálják az átlag véleményt.

- Az előző kérdéshez visszakanyarodva, még eszembe jutott, ha én mondjuk egy bank lennék, vagy pénzügyi szolgáltató és influenszerrel szeretnék hirdetni, akkor valószínűleg az lenne a legjobb, ha úgy néznék körül, hogy valaki ilyen mutatott-e már be pénzügyi termékeket, vagy ha nem, akkor van-e annyira hiteles, hogy ha majd az én termékemet mutatja be, akkor is lehet belőle előnyöm, mert fognak jönni a vevők. Illetve még a kommentekből is össze lehet rakni esetleg, hogy hogyan fogadták korábban, ha volt pénzügyi hirdetése a videóban. Jól gondolom, hogy valahogy így lehet elkezdeni a videó marketinget?

- Így is lehet, bár előbb inkább azt érdemes megnézni, hogy az adott célközönség számára ismertebb influenszer mekkora közönséget ér el. Ha beleillik a profiljába egy ilyen termékelhelyezés, hirdetés, akkor kezdődhetnek az egyeztetések valamilyen együttműködési formáról. Sok esetben pedig maga a tartalomgyártón vagy a menedzsmentjén múlik, hogy maga a hirdetés hogyan fog kinézni, hogy az hiteles is legyen. Erre akár jó példa is lehet a korábban említett Magyarósi Csaba, függetlenül attól, hogy most a fiatalabb korosztály a téma.

- Gondolom más iparágakban is így van ez, csak a pénzügyekben ez azért különleges, mert ez egy elég konzervatív világ. Ilyen megoldásokkal, vagy egyáltalán bármilyen újszerű megoldással a bankok és a pénzügyi szolgáltatók szerintem fognak utoljára kipróbálni valamit. Bár lehet, hogy egy-két szolgáltató, aki nagyon innovatív, az teleszántja újdonságokkal a világot, de nem ez a jellemző. Voltaképpen egy nagyobb, komolyabb bank biztos, hogy akkor lép be egy ilyen módszerbe, amikor már más iparágakban, például a mobiltelefon értékesítésben vagy bármi más, fiatalokhoz szóló termékek értékesítésében az már jobban elterjedt.

- Adott specifikus kampányra egyszerűbb ezt felfűzni, ahol konkrét banki terméket vagy szolgáltatást hirdetnek egy adott időszakban. Így az influenszer inkább csak felhívja például arra a figyelmet, hogy ebben az időszakban valami kedvezményes és miért éri meg igénybe venni az adott szolgáltatást vagy elköteleződni egy termék használata mellett.

Vissza a cikkekhez

Keresés

Bank szerinti cikk szűrés

Bankkártya klub

 Email:
 Jelszó:
Elfelejtett jelszó