
Az online részletfizetés pörgetheti az e-kereskedelmet
- Homa Péter
- december 17, 2021
- Bankkártya
Jelentős mértékben növekszik a magyar nyelven digitális áruhitelként emlegetett szolgáltatás piaci jelentősége; a Buy Now, Pay Later (BNPL) megoldás a világ legerősebb és legfejlettebb e-kereskedelemmel rendelkező piacain éli az aranykorát.
A ma még fintech kategóriába sorolt „vásárolj most, fizess később” megoldás a Covid-válságban lett igazán népszerű. Kétségtelen, hogy a járványhelyzet miatt megváltozott vásárlói viselkedés erősen befolyásolja a koncepció sikerét, illetve jelentős lendülethez jutott, aminek köszönhetően a tavalyi évben megnégyszereződött a szektorban kezelt tranzakciók értéke.
Noha maga az üzleti koncepció rendkívül egyszerű, mégis kimagasodni a pénzügyi szolgáltatások tengeréből. A BNPL jellemzően rendkívül alacsony kamatszinttel vagy nullás kamattal rendelkezik, amit az tesz lehetővé, hogy a BNPL-szolgáltatók bevétele jelentős része késedelmi díjakból vagy kereskedői díjból keletkezik. Természetesen ez a fajta áruhitel esetén a tranzakció nem érinti a hitelminősítés.
Fontos kiemelni, hogy a különböző BNPL szolgáltatások nem egységes üzleti modell alapján végeznek szolgáltatásokat. A Mastercard által közzétett információk alapján: „A részletfizetési szolgáltatás rendszerint az online kereskedők fizetési felületén jelenik meg, amiből maguk a kereskedők jelentős haszonra tesznek szert. Az egykattintásos kedvezményes konstrukció segíti a webshopok konverziós rátáját, illetve szerepet játszik a vásárlók megtartásában. Ugyanakkor a BNPL-cégek többsége számára problémát okoz, hogy jelentős mértékben függnek az e-kereskedőktől. Annak érdekében, hogy közvetlenül is elérjék a vásárlókat, több cég is elindította integrált vásárlási platformját, vagy éppen leszerződött a nagyobb kártyatársaságokkal. Utóbbi esetében, a vásárlók bármelyik oldalon használhatják a BNPL-t, ahol az adott kártyatársaság kártyájával lehet fizetni.”
Természetesen a szolgáltatás előretörését sokan aggodalommal figyelik. Többek között a Citizen Advice jótékonysági szervezet figyelmeztetést adott ki, mivel a felmérésük alapján jelentősen növekszik azoknak a BNPL ügyfeleknek a száma, akiket adósság-végrehajtás sújt.
Sokan arra számítanak, hogy a Buy Now, Pay Later (BNPL) megoldás hozzá fog járulni az online kereskedelmi forgalom élénküléséhez az európai kontinensen is. Magyarországon napjainkban klasszikusnak mondható áruhitel-igénylésre van lehetőség a piacvezető e-kereskedők és a hitelszolgáltatók együttműködésének köszönhetően.
Érdemes látni, hogy a közép-kelet-európai régió e-kereskedelme jelentő növekedést ért el az előző években, illetve jelentős növekedési potenciállal rendelkezik, így szinte biztosra vehető, hogy a Buy Now, Pay Later (BNPL) szolgáltatások valamilyen módon begyűrűznek a hazai e-kereskedelembe is.