Előnyt is kovácsolhatunk a koronavírus járványban szerzett tapasztalatainkból
- Homa Péter
- március 24, 2020
- Bankkártya
A mai, innovatívan digitalizálódó világban egyre több új technológia és módszertan jelent meg, amik bizony fenekestül forgatták fel egy-egy vállalat életét. Ezek mind hatással voltak a cégen belüli szemléletre, a dolgozók és a vezetők mindennapjaira is. A koronavírus által érkezett válság pedig egy teljesen új helyzetet teremtett elő, amihez a RowanHill Digital szakértői szerint jobb, ha azonnal alkalmazkodunk.
A részletekről, tehát az agilis szemléletről és az elkerülhetetlen változásokról Bürger Dórával beszélgetünk, aki már korábban elvégezte a Kürt Akadémia, Agilis vezetők a digitális korban elnevezésű képzését.
Hogyan tudtátok és tudjátok felkészíteni a céget a kialakult helyzetre, illetve miként biztosítjátok a partnereitek számára a további hatékony munkavégzést?
Minden kollégánk felkészült hardveresen és szoftveresen is az akár hosszabb távú otthoni munkavégzésre, azt gondolom, hogy mi szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen régóta működünk együtt a kollégákkal, illetve a partner csapatokkal távmunkában, ebből adódóan szakmailag és mentálisan is fel vagyunk készülve erre a helyzetre. Azt azonban még érdemes megemlíteni, hogy a kialakult helyzet miatt az otthoni munkavégzés nem egy a munkavállaló által választott megoldás, hanem egy kényszerhelyzet, így inkább mentálisan lesz nehezebb elbírni a terhet. Nálunk erre remek megoldásként szolgál a tudás- és információmegosztás, illetve a mentorálási rendszerünk, hogy folyamatosan kapcsolatot tartunk a kollégákkal.
Melyek azok a területek, amiket támogatva egyrészt stabilizálható lesz a helyzet és már most elősegítik a járvány utáni időszakra az építkezést? Hiszen, ahogy egy korábbi bejegyzésetekben ti is írtátok, biztosan nem ott fogjuk folytatni, ahol abbahagytuk.
Jelenleg én például a csapatommal az egyik hazai banknál dolgozom egy új szolgáltatás bevezetésén, ami azt lesz hivatott szolgálni, hogy az ügyfelek otthonról is kényelmesen és egyszerűen kapjanak teljes körű segítséget egy videóhívás keretein belül pénzügyeinek intézésére. A szigorítások és korlátozások elkerülhetetlenek lesznek annak érdekében, hogy mindent megtegyünk a vírus terjedésének visszaszorításáért, azonban az élet nem áll meg: vásárolnunk kell, az embereknek pedig intézni a pénzügyeiket. Ami számomra öröm az ürömben, hogy bár kényszerből, de kénytelenek vagyunk kihasználni a digitalizáció adta lehetőségeinket.
Mi jellemzi a digitális kort?
Ezt inkább személyes, mint szakértői aspektusból tudom megközelíteni. Jelenleg a piacot rengeteg technológia uralja vagy éppen határozza meg, amik folyton megújulnak vagy újak váltják őket alkalmazkodva a piaci igényekhez. A fentebb említett képzés pont arra igyekezett rávilágítani, hogy ezeken a területeken ne jöjjünk zavarba vezetői szinten sem. Én alapvetően szerencsés voltam, hiszen a tapasztalataimnak köszönhetően – ami az elmúlt években a fintech területet jelentette leginkább – elég sok olyan helyzetben találtam magam, ahol gyorsan kellett tudni alkalmazkodni.
Agilis vezetői módszerek és készségek alatt mit lehet érteni és miért fontosak ezek manapság?
Agilis módszerek a 21. század elején kikerülhetetlenek. Gyakorlatilag nem lehet projektet vagy vállalatot legalább részleges agilis módszerek használata nélkül irányítani. Két nagy feladat van, ami egy vállalat vezetése során szóba jöhet. A Kürt Akadémia képzésen egy remek kifejezést alkalmaznak erre, ami nagyon jól leírja a helyzetet, ez pedig a bimodális működés. Egyrészt meg kell férni egymás mellett a lineáris növekedési mutatóknak, illetve egy exponenciális innovációs működésnek. Emellett úgy kell vezetni ebben a digitális világban egy sikeresen működni akaró vállalatot, hogy ezt a kettőt egyszerre szem előtt tartva és egymást segítve tudjon működni a modell, ebben nyújt nagy segítséget az agilis módszertan.
Mit is értünk agilis módszertan alatt?
Én kimondott híve vagyok a scrum-nak, ami az egyik legtisztább agilis módszertan. Azt is látni kell, hogy a scrum-ot alapvetően szoftverfejlesztésre használják, mi viszont a management tanácsadásban nem szoftvereket fejlesztünk, de ügyfeleink sem szoftvereket fejlesztenek, ezért vegyes modelleket kell használnunk. Nagyon jó megerősítéseket kaptam a képzés során, hogy akár a scrum, vagy a lean, lean-startup modell elemeit bátran használjuk még akkor is, ha nem tudjuk vegytisztán alkalmazni egyiket vagy épp a másikat egy projekt során.
Mitől agilis egyébként egy módszertan?
Magyarul ezt úgy tudjuk inkább kifejezni, hogy az agilis módszertan rugalmasan alkalmazkodik a változó helyzetekhez és mivel nekünk egy nagyon gyorsan változó környezetben kell dolgoznunk, jelenleg pedig ez méginkább igaz, így elengedhetetlen, hogy ismerjünk technikákat, amivel alkalmazkodni tudunk a különböző helyzetekhez.
Mit üzen számunkra a koronavírus elleni küzdelem?
A jelen helyzetben két nagy problémára kell koncentrálni. Az egyik rövid távon, a következő hetek feladatai, úgy mint a csapatot távolról is egyben tartani, megőrizni a szolidaritás és az összefogás értékeit, úgy hogy az egyén ne vesszen el közben. Nehéz napok ezek mert a feladatok száma és ezzel a nyomás jelenleg nő, és közben fenn kell tartani a megrendelőink bizalmát, ugyanolyan, ha nem jobb minőségben ellátni a munkánkat, mint korábban.
A másik a közép és hosszú táv. A vészhelyzet következményében kialakuló válság mértékét még nem ismerjük, de nem kétséges, hogy a pénzügyi szektort is érinteni fogja. Az agilis módszertanokra ebben a helyzetben is tudunk támaszkodni, a gyors változás és alkalmazkodás készsége feltétlenül szükséges lesz a válságkezeléshez.
A sok nehézség közepette azért érdemes az optimizmusunknak is teret adni. Máris látszik, hogy a digitalizáció mekkora segítség a társadalom egészének egy ilyen helyzetben, reméljük a csendesebb időkre sikerül majd minél többet átmenekíteni belőle.