Ez fájni fog… In memoriam Citibank Magyarország, lakossági üzletág

Sokak fejében úgy él a Citibank lakossági üzletága, hogy nagy hitelkártya kibocsátók, és komoly a jelenlétük a személyi kölcsönök piacán is. Pedig ennél sokkal-sokkal többről van szó, olyannyira, hogy a Citibank a magyarországi bankkártya üzletága kitörölhetetlen űrt fog hagyni Magyarországról történő 2015-ös távozásával. A Bankkártya.hu archívuma segítségével bemutatjuk, milyen sokat köszönhetünk a magyar Citibank lakossági üzletágának. Teljesítményük előtt azzal hajtunk fejet, hogy a Citibank minden cikke mostantól előfizetés nélkül is szabadon olvasható a Bankkártya.hu-n a bank lakossági üzletágának kivonulásáig.

Megjegyzés: a cikket az utókornak szánjuk, így azokat a szolgáltatásokat is múlt időben említjük, melyek a lakossági üzletág eladásáig még elérhetőek Magyarországon. Olvasóink megértését kérjük!

A Citibank kommunikációjában az amerikai mentalitást és vele az amerikai marketingüzeneteket hozta el Magyarországra. Kezdetben a Citibank sokkal „amerikaibb” volt, mint a tömegek által megismert 2000-es években. Az ügyfeleket már a bankfiókban is teljesen más érzés fogta el, mint a többi magyarországi bankfiókban, ATM-jei pedig hatalmas színes, érintőképernyős gépek voltak, melyek díjazásban egy ideig külföldi ATM-nek számítottak a vezető hazai bank kártyásai számára.

A Citibank azonban nem erről, hanem sokkal inkább arról juthat eszünkbe, hogy ez a bank volt az, amely a klasszikus kamatmentes költésre is alkalmas hitelkártyát és hozzá kapcsolódóan a sok egyedi szolgáltatást megismertette Magyarországgal. A Citibank – noha egyéb kártya és számlatermékei, köztük úttörő nulla forintos díjcsomagjai is megjelentek időközben – termékpalettájában végig a hitelkártyában volt erős igazán, sőt a magyar hitelkártya piacon végig az élvonalban járt. Ő kényszerítette ki versenytársainál azt is, hogy az addig használt magyar hitelkártya konstrukciók helyett áttérjenek a nyugati világban megszokott kamatmentesen is használható hitelkártyára.

Az alábbiakban áttekintjük a Citibank lakossági üzletágának fejlődését a korai 90-es évektől 2014-ig, amikor bejelentette kivonulását Magyarországról.

Hőskor: a magyar Citibank az 1990-es években

Noha a Citibank vállalati kiszolgálással már 1985 óta jelen volt Magyarországon, a közép- és kelet-európai régió első citibankos leányvállalataként, lakossági üzletága az ING Bank lakossági ügyfélállományának 2000-ben történt megvételével kezdett igazán szárba szökkenni.

A Citibank ugyan addig is egyedülálló szolgáltatást – és egyedülálló kommunikációt – kínált a lakossági ügyfeleknek, mégis élvonalba tartozó szolgáltatásait csak egy marginális réteg vehette igénybe a folyószámlájának igen magas havi díja (vagy a havidíj lenullázáshoz megkövetelt jelentős betétállomány) miatt. A kilencvenes években kiugrónak számított a 2.500 forintos havi számlavezetési díj egy magyar banknál, bár ezért cserébe gyakorlatilag minden banki tranzakció különdíj nélkül járt a kártyabirtokosoknak, még a kártya letiltása is. Ez volt a „Citibank-érzés”, melyet több mint egy évtizedig csak ez az egy bank kínált Magyarországon (az ABN-AMRO Bank rövid idejű hazai jelenlétét nem ide számítva). Sőt egy ideig a bank telefonos ügyfélszolgálata, a CitiPhone Banking is felhívható volt ingyenes zöld telefonszámon belföldről és külföldről egyaránt (Magyarországon egyedüliként), így a bank pénzén intézhettük bankügyeinket is.

A Citibank folyószámlája esetében elérhető volt az a Magyarországon akkor még ritka (csak az egykori Postabank által kínált) szolgáltatás is, melyet beállítható hóvégi egyenlegnek hívhatunk. Ezzel a szolgáltatással a megmaradt pénzösszegek automatikusan átkerültek egy megadott (például magasabban kamatozó) számlára, ha pedig úgy volt szükséges, akkor a bank egy másik számláról feltöltötte a folyószámla hóvégi egyenlegét a kívánt értékre.

1998. augusztus 1-jén megjelent az első forint alapú, konvertibilis Diners Club kártya a Citibank kibocsátásában, mely gyakorlatilag Magyarországon egy új kártyatársaság megjelenését jelentette (a kártyacég magyarországi jelenléte alatt végig csak a Citibank bocsátott ki Diners Club kártyát). Ez azonban még nem hitelkártya volt, hanem költési kártya, azaz a hitelkeretből történő költést vissza kellett fizetni teljes mértékben minden hónapban, ráadásul a kártya árazásában is a felső tízezernek szólt.

A klasszikus hitelkártya magyarországi megjelenésére 1999-ig kellett várni, amikor is januárban megkezdte (egészen a Citibank lakossági üzletágának kivonulásáig tartó) hódító útját az első hazai kamatmentes hitelkártya. Több hónapos felkészülés után először a Visa Classic hitelkártya jelent meg, melyet 2000-ben a Eurocard-MasterCard is követett. Az első klasszikus (kamatmentes vásárlást is biztosító) magyar hitelkártya több újdonsággal is szolgált, így a bank biztonsági okokból belegravírozta ügyfele aláírását a bankkártyába és arcképével látta el a kártya előlapját, ugyancsak biztonsági okból. A hitelkártya minimum havi nettó 50.000 Ft jövedelem mellett, óvadék nélkül volt igényelhető. Mint az időben haladva látjuk majd, a Citibank később több innovatív fejlesztést is bevezetett hitelkártyája mellé, s a kamatmentes napok számát Magyarországon először emelte legfeljebb 51 napra (2003 decemberében), sőt, ha a kártyabirtokos előző hónapban nem fizette vissza a költéseit teljes mértékben, akkor legfeljebb 54 napra is (2005 májusában).

A 90-es évek végéhez tartozó érdekesség, hogy a Citibank a hitelkártyában egészen eddig a Visa erős pillérének számított. A Citicorp azt követően határozta el, hogy kártyáik 90 százaléka a jövőben a MasterCard márkajelzést viseli, miután a Visa nem volt hajlandó a kártya előlapján a sajátja mellett a Citibank logóját és gondosan felépített márkanevét (Citi) is feltüntetni. A Visa aztán először 1999 őszén végül „kísérleti jelleggel” megengedte, hogy a kibocsátók jelképe is megjelenjen a bankkártyák hátlapján.

A kilencvenes években a Citibanknál elérhető egyedülálló bankszolgáltatások azonban még nem értek véget. Magyarországon ekkor csak a Citibanknál volt lehetőség arra, hogy a számlatulajdonosok a főszámla mellett további, takarékoskodásra alkalmas, vagy a fő forintszámlához kapcsolva devizaszámlákat nyithassanak, melyek mögé tetszőlegesen beállíthatták betéti bankkártyájukat, akár könnyen elkerülve ezzel a külföldi konverziót. Szintén a Citibank volt az első, melynél bankkártyával nem csak a folyószámla egyenlege, hanem takarékszámla egyenlege is elérhető volt a bank saját bankjegy-automatáinál.

Végül még egy kuriózum: a Citibank volt az első Magyarországon, amely bankkártyái PIN kódjának cseréjét az internetbankon és a telefonos ügyfélszolgálaton (CitiPhone Banking) keresztül is lehetővé tette (az ATM-ek helyett).

A 2000-es év: szárba szökken a magyar Citibank lakossági üzletága

Az ING Bank Citibanknak 2000 májusában értékesített lakossági ügyfélköre egy nagyon fontos, kiemelt ügyfélközösséget hordozott akkor Magyarországon. Közöttük nagy számban bankoltak ugyanis az egykori Dunabank ügyfelei, amely bank 1996-ban az ING Banknak adta el az első (és sok-sok évig egyetlen) magyar hitelkártya birtokosi ügyfélállományt. Ma már elképzelhetetlen, de az ügyfelek annak idején érzelmileg kötődtek a hitelkártyás hőskort Magyarországon 1989-ben elindító, a maga idejében igen innovatív Dunabankhoz, méghozzá annyira, amely még az ügyfélállományt 2000-ben értékesítő ING Bankot is meglepte.

Így az egykori dunabankosoknak a Citibank magyarországi életében először kínált vásárlásra is alkalmas betéti Cirrus-Maestro kártyát, melyet már nem gyártott le azonnal. (Az addig kínált Cirrus márkajelzésű, tehát csak ATM-ben használható kártyát a bank ugyanis a banki szerződéskötéskor azonnal, felár nélkül legyártotta az ügyfélnek a bankfiókban, Magyarországon egyedüliként).

A késői, vásárlásra is alkalmas betéti bankkártya megjelenésének az volt az oka, hogy a Citi – nyugati mintára – sokáig azt preferálta, a klasszikus dombornyomású bankkártya hitelkártya legyen. Így a folyószámlás ügyfelek 2000-ig a folyószámlára csak ATM-ben használható Cirrus kártyát, míg kártyás vásárlásokra MasterCard vagy Visa hitelkártyát használhattak. Csak 2007-ben indult el a bank dombornyomású MasterCard betéti kártyájának kibocsátása, a bank hitelkártya szolgáltatásának csaknem tizedik évében.

Az ING Banktól átvett ügyfeleknek kínált szolgáltatások 2000 őszétől már bárki számára elérhetők lettek, sőt a Citibank megfejelte a kínálatot egy Cirrus-Maestro Gold betéti bankkártyával is, mely teljesen példátlan azóta is Magyarországon, hiszen Gold kártyát mindig dombornyomású kártyaként bocsátanak ki a bankok. Ez a termék nem volt használható az interneten és a nem online összeköttetésű elfogadóhelyeken, így birtokosának egyszerre kínált presztízst és biztonságot.

Azt bizonyára kevesen tudják, hogy Magyarországon az ING Banktól átvett ügyfelek számlacsomagjaiban a Citibank vezette be a hűségidőt a bankszámla szolgáltatásban, bár ezt sohasem hívták így. A díjazás lényege, hogy amennyiben az ügyfél a számlanyitástól számított első 1 éven belül felmondja a bankszámla szerződést, akkor a bank egy több ezer forintos számlabezárási díjat számít fel. Ezt a megoldást később több bank is átvette.

Ha már itt tartunk, akkor meg kell említeni azt is, hogy szintén a Citibank vezette be Magyarországon a ma már teljesen elterjedt havi hitelkártya kamat feltüntetését, teljesen nyilvánvalóan azért, hogy a hitelkamat ne tűnjön soknak. A kezdeti 2,95%-os havi hitelkamat ugyanis átszámolva évi 35,4%-os hitelkamatnak számított, ami kiugrott a megjelenésekor még meglehetősen gyér hitelkártya választék mintegy fele-kétharmad ennyire rúgó hitelkamatai közül. Ezzel a Citibank gyakorlatilag végérvényesen belőtte a hitelkártya kamatszinteket. A Citibanknál az 1999-es havi 2,95% bizony még 2014-ben is havi 2,95% volt, és a legmagasabb magyar piaci hitelkártya kamatot egészen a 2008-as válság kezdetéig tartotta a Citibank Magyarországon.

No de tovább haladva, ugyancsak a 2000-es évhez tartozik, hogy áprilisban elindult a CitiDirect, a Citibank első internetbank szolgáltatása – egyelőre csak a folyószámlás ügyfeleknek – a korabeli Netscape Navigator 4.06 és a Microsoft Explorer 4.0 böngészőkre fejlesztve. A szolgáltatás 2002 nyarától a hitelkártyások számára is elérhető lett. A bank által a kilencvenes években bevezetett, „A Citi sohasem alszik” szlogenjéhez híven az internetbank szolgáltatás Magyarországon egyedülálló volt abban, hogy valóban 24 órás – azaz mentésekkel, karbantartásokkal még éjszaka sem megszakított – hozzáférést kínált.

A 2000-es évek eleje

A Citibank 2001 augusztusától lehetővé tette, hogy a társkártya birtokos költése más bankoktól eltérően nem csak napi, hanem havi limitként is szabályozható legyen.

2001 szeptemberében jelentek meg a Citibank később meghatározóvá váló lakossági díjcsomagjai, a Citicontrol és a CitiComfort, melyek a 0 Ft-os díjcsomagok 2008-as színre lépéséig a bank számlakínálatának zászlóshajóját képezték.

2002 januárjától a hitelkártyákhoz hitelfedezeti biztosítást vezetett be a Citibank a kártyabirtokos halálának vagy maradandó egészségkárosodásának esetére. A konstrukció ezen kívül a tartozás 25%-át egy éven belül egyszer egy összegben kifizette abban az esetben, ha a kártyabirtokos 60 napon túli betegállományba került.

A Citibank Utazási Csomag néven 2002. június 15-én olyan szolgáltatást is bevezetett, melynél a drágább kártyáknál automatikusan járó, a többi kártyánál pedig díj ellenében választható utazásbiztosítás 5-15%-os bankkártyás vásárlási kedvezményekkel együtt volt igénybe vehető.

Egyes Olvasóink talán még emlékeznek a 2002-es év őszére, amikor a három hazai, klasszikus hitelkártyát kibocsátó bank (CIB Bank, Citibank, Raiffeisen Bank) a MasterCarddal közös kampányt indított a hitelkártya jellemzőinek népszerűsítésére. Ez volt a „hiteles kártya reklám”, melyben az előnyöket a gyerekek magyarázták a tévében, hiszen „a hitelkártyát még egy gyerek is érti”. Az akkor már több mint 100 ezer hitelkártyát kibocsátó Citibank számára hitelkártya piaci ambíciói miatt igen fontos volt ez az összefogás, és a startpisztoly eldördülése meglehetősen jól is sikerült, olyannyira, hogy addig soha nem látott választékot indukált a hazai hitelkártya piacon. Emellett az ügyfelek egy új kifejezéssel is megismerkedhettek, a co-branded, később magyarosítva társmárka hitelkártya fogalmával. (Társmárka: amikor a hitelkártyát a bank egy kereskedővel közösen bocsátja ki, általában egyedi előnyöket kínálva a kereskedő törzsvásárlóinak.)

A Citibank egyik legsikeresebb társmárka konstrukciója a 2003. május 29-én megjelent Shell-Citibank hitelkártya lett, mely a hitelkártya funkción túl lehetővé tette a SMART pontok gyűjtését is, méghozzá Magyarországon először a készpénzfelvétel, vagy épp a külföldi vásárlás után is. Az eddigi magyarországi hűségprogramokkal ellentétben a hitelkártya bármely költésért pontokat adott, nem csak azok után, amelyeket a programhoz tartozó hálózatban költöttek. Ez volt az első olyan hitelkártya Magyarországon, amellyel párhuzamosan más hűségkártyát használva duplán gyűltek a pontok vásárláskor. A kártya aztán három év múlva, 2006 novemberben újult meg, alkalmazkodva az akkor már egyre gyarapodó üzemanyagvásárlási kedvezményt, illetve visszatérítést nyújtó hitelkártyákhoz.

A Citibank 2003. június 4-én indította el Citibank Hírnökszolgálat nevű szolgáltatását, mely a hitelintézet SMS szolgáltatását takarja. A szolgáltatás keretében nem csak SMS-ben, hanem (Magyarországon az egykori ÁÉB után másodikként) e-mailben is lehetett fogadni az értesítéseket a tranzakciókról, sőt a jóváírásról vagy a számlazárásról is kaphattak ily módon tájékoztatást az ügyfelek.

A 2000-es évek közepe: fejlődő egyedi szolgáltatások hitelkártyásoknak

2004-ben a Citibank egy sor újítást vezetett be. Április 26-án Magyarországon először megjelent a Részletfizetési Terv szolgáltatás, mely összekapcsolta a hitelkártya és az áruhitel előnyeit azzal, hogy a nagyobb összegű hitelkártyás vásárlásokat tételenként az ügyfél által választott futamidő alatt egyenlő részletekben, kedvezőbb kamat mellett biztosította törleszteni.

Júliustól aztán a már 2001 óta élő, de eleinte csak célzott szolgáltatókra vonatkozó beszedési megbízás teljesítés után arra vállalkozott a Citibank, hogy az ügyfél bármilyen csoportos beszedési megbízását befogadja a hitelkártya terhére. Ezt is a Citibank vezette be Magyarországon és a szolgáltatás nagy előnyének számított, hogy hitelkeretből fizethető volt, viszont vásárlásnak számított, azaz a megszokott határidőben visszafizetve kamatmentesen is kifizethető volt. A szolgáltatást 2007 nyara óta díjmentesen nyújtotta a Citibank.

Ugyancsak a 2004-es év szeptemberében a Vásárlási Biztosítások szolgáltatását vezette be a piacra a hitelintézet. A biztosítás egyik szolgáltatásának alapötlete már évek óta jelen volt a magyar kereskedelemben, ezt árgaranciának hívják. Ezt azonban jelen esetben nem egy kereskedelmi lánc nyújtotta, hanem a Citibank, és ettől kezdve bárhol megvásárolhattuk a terméket anélkül, hogy nagyobb veszteségünk keletkezhetett volna. A Vásárlási Biztosítások részeként a hitelkártyával megvásárolt árura ugyanis árgaranciát nyújtott a Citibank, ha a kártyabirtokos 12 és félezer forintnál nagyobb árkülönbséggel, tehát ennyivel olcsóbban talált máshol ugyanolyan terméket 14 napon belül, az értékgarancia pedig megvédte a hitelkártyával kifizetett áruk értékét a vásárlás napjától számított 30 napon belül azokban az esetekben, amikor az áruban kár keletkezett, vagy azt ellopták. A kockázatviselés területi hatálya az egész világra kiterjedt. A biztosítás díjmentes volt, és a kettő együtt legfeljebb évi 50 ezer forintig biztosított kifizetést. (A Vásárlási Biztosítások később megszűnt.) Végül 2004 novembertől a Részletfizetési Terv már a készpénzfelvételekre is kérhető volt.

A Citibank a HVB (ma UniCredit) Bank után egy évvel másodikként vezette be az arany kártyák fölé pozícionált platina bankkártyát Magyarországon, 2006 februárjában.

2006. augusztus 1-től elindult a Malév csődjét is túlélő Malév-Citibank hitelkártya, mely az első volt abban, hogy a Malév Törzsutas Programhoz csatlakozott, ezáltal a Maléven kívüli hétköznapi hitelkártyás vásárlással is lehetett ingyen repülőjegyhez jutni. Bő egy év múlva a kártyabirtokosok már 10 ezren voltak.

Számos innovatív akciója közül említésre méltó a Citibank ugyancsak ebben az évben indított tavaszi kampánya, melyben a részt vevő ügyfelek egy életen át nem fizetnek hitelkártya éves díjat, és a kamatmentesség feltételeit betartva hitelkamatot sem, ha rendszeresen használják kártyájukat és a költéseket minden hónapban pontosan visszafizetik.

Még 2006-ban elindult az elektronikus számlakivonat szolgáltatás a Citibank internetbankjában, mely hosszú évekig csak a folyószámlások számára volt elérhető, a hitelkártyások számára nem. Az ügyfeleket e-mailben értesítették a számlakivonat elkészültéről. 2008-ban ehhez egy faültetési programot is kapcsolt a Citibank. (A Citibank társadalmi felelősségvállalásáról egyébként egy külön hasonlóan hosszú cikket lehetne írni, ezért ezekbe bele sem kezdünk, csakúgy a Citibank által elnyert díjak és elismerések hosszas felsorolásába sem, de ezek mind megtalálhatók a Bankkártya.hu-n.) A 2012-es év őszén már 111 ezer ilyen fáról számolt be a Citibank.

Egy évvel később, a 2007/2008-as tanévkezdetre a Citibank szintén máig egyedülálló termékkel rukkolt elő: ettől kezdve a 100 ezer forintos hitelkerettel kibocsátott Diákkártya hitelkártyát immár a felsőfokú képzésben tanuló diákok is igényelhették, kedvezményes kondíciókkal és a megszokott, akár kamatmentes költéssel. A kártya dombornyomású MasterCard vagy Visa Classic lehetett. A termék aztán fél év múlva megszűnt.

2007 augusztusában megjelent a Citibank új fejlesztése: 1 perces automata hitelbírálat az interneten keresztül. Erre épült a CNHT, azaz a Citibank Nagy Hitelkártya Teszt is, ahol a bank új ügyfelei kötelezettségmentesen és kedvezményesen próbálhatták ki a bank hitelkártya szolgáltatását.

2007 szeptemberétől egy újabb biztosítás kapcsolódott a Citibank hitelkártyáihoz, mely díj ellenében kórházi napi térítést is nyújtott. Egyébként ezen felül még további egészségügyi biztosításokkal is szolgált a Citibank: 2009 szeptemberében megjelent a daganatos betegségekre szóló biztosítási fedezet, a (2012. év elején megszűnt) Őrszem Életbiztosítással pedig a váratlan haláleset tragikus hatásait csillapíthatták a Citibank hitelkártya birtokosai, melyet havi díj ellenében a hitelkártyájukhoz kapcsolhattak. A kétféle csoportos biztosítás fix havi díjért cserébe mintegy 8-16, illetve 10-21 millió forintot fizetett a kedvezményezettnek a kártyabirtokos baleseti halála esetén. (Hasonló biztosítást 2011-ben díjmentesen is kínált a Citibank a 0 Ft-os díjcsomaggal rendelkező és a kiemelt ügyfeleknek.)

A Citibank 2008-tól a pénzügyi-gazdasági válság éveiben

A Citibank legnagyobb újítása 2008. március 13-án jelent meg: ettől kezdve datálhatjuk a könnyen elérhető nullás bankszámla csomagok megjelenését, melyet – nyugati mintára – a Citibank hozott el Magyarországra. Bár ettől az évtől folyamatossá váltak az ilyen számlacsomag megjelenések más banktól is Magyarországon, egészen a pénzügyi tranzakciós illeték 2013-as bevezetéséig, de talán igazából egyik sem volt annyira kedvező és transzparens, mint a Citibank terméke (persze csak akkor, ha az ügyfélnek volt 150 ezer forint bejövő átutalása minden hónapban). Pár hónap múlva a számlatulajdonosok már 10 ezren voltak, 2008-ban pedig már a számlanyitás-növekedés 70%-át a 0 Ft-os díjcsomagok hozták. A nulla forintos csomagot hiába utánozták le a versenytársak, a termék öt egymást követő évben elnyerte a MasterCard – év bankja versenyben Az év lakossági számlacsomagja díjat.

2008. november 23-án derült ki, hogy a pénzügyi-gazdasági válságból megmenekült a Citibank anyabankja. Az amerikai kormányzat aznap éjjel megegyezett a Citigroup megmentéséről, a banknak közel 20 milliárd dolláros tőkeinjekciót adva, valamint a társaság 306 milliárd dollár értékű problémás eszközeit garantálva. A Citigroup részvényei a megelőző hét folyamán megközelítőleg 60%-kal értékelődtek le és 16 éves mélypontra süllyedt az árfolyam.

2009. február 23-tól a banknak a válság közepén még arra is volt ereje, hogy még vonzóbbá tegye 0 forintos díjcsomagjait. Az új Takarék Plus nevű takarékszámlája kifejezetten a „nullás” ügyfeleknek szólt, igénybevételével egy teljesen új lehetőség nyílt meg a magyar ügyfelek előtt: először ekkortól lehetett betéti bankkártyás vásárlásokkal visszatérítést gyűjteni. A Citibank ebben nem csak úttörő, de évekig egyedülálló is volt, amíg az AXA Bank World MasterCard Programja meg nem jelent a piacon 2012-ben.

2009 szeptemberében az előző Év autóját, a Fiat 500 1.4 16V típust speciális, Fiat Citibank Edition kiadásként vásárolhatta meg a Citibank bármely ügyfele fél millió forint engedménnyel (11,5%-kal olcsóbban). Ezért még Citibank ügyféllé is érdemes volt válni, hiszen semmit nem kellett adni a kedvezményért cserébe. Ilyen akció azelőtt és azóta sem volt.

2009 novemberétől a Citibank lehetővé tette az automatikus kamatmentességet, vagyis akár a teljes hitelkártyával költött összeget beszedte csoportos beszedéssel az ügyfél által megadott bankszámlájáról, ezzel nem kellett figyelni a kamatmentesség szempontjából kritikus határidőre. Ebben ugyan nem a Citibank volt az első, azonban ilyet mindössze néhány bank nyújt Magyarországon azóta is.

2011 májusában jelent meg Magyarországon először a prémiumkártyák belépőjének számító World MasterCard kártyatípus ugyancsak a Citibank jóvoltából. A Citi Life World MasterCard PayPass hitelkártyával, mely az utolsó években a Citibank hitelkártyás portfóliójának a vezető elemét képviselte, vásárlásaikkal 100 forintonként 1-3 Citi Forintokat gyűjthettek a kártyabirtokosok és azt vásárlási utalványra válthatták be, továbbá a programhoz kapcsolt partnereknél jelentős kedvezményeket kaphattak. A Citibank ezzel a kártyával vezette be Magyarországon először, hogy egy bankkártyának nincs éves díja, hanem azt – kevésbé megterhelően – havi részletekben számítja fel a kártyakibocsátó. Mint a Citibank számos innovációját, később ezt is több bank átvette Magyarországon. A pénzügyi tranzakciós illeték 2013-as megjelenésével és a bankközi jutalék 2014-es lecsökkentésével a kedvezmények már csak a hitelkártya új igénylését követő első pár hónapban jártak, utána 100 forintonként már csak 1 Citi Forint járt. A kártyával nem egészen 2 év múlva már 50 ezer ügyfél vásárolt és vásárlásaikkal közel 647 millió forintot gyűjtöttek össze.

Ugyanebben az évben a Citibank nem csak az első volt a Magyarországon kapható legmagasabb szintű prémium bankkártya, a MasterCard Ultima kártya kibocsátásában, de végig az egyetlen is maradt. A felső tízezernek kínált legmagasabb szintű elit bankkártya magyarországi kibocsátásában versenytársai ide már nem követték, noha a privátbanki üzletágban 5 versenytársa is megelőzte.

2011. augusztus 9-én indult a Citibank okostelefonra optimalizált mobiltelefonos internetbank alkalmazása, a Citibank Mobilbank, mely a web böngészőből futtatható (így platformfüggetlen) volt, az év végére pedig megjelent annak Android és iOS appos változata is.

2011 decemberében Magyarországon először a Citibank vezette be a MasterCard SecureCode és a Verified by Visa, ún. 3-D típusú hitelesítéseket, melyekkel a hitelkártya birtokosok az internetes vásárlás folyamatába épített (tehát nem utólagosan értesítő) SMS szolgáltatást kaptak, méghozzá teljesen díjmentesen.

Ha nem is az elsők között, de 2011 végén a Citibank is elindította Facebook oldalát. A hitelintézetet 2014 végén már több mint 14 ezren kedvelték a Facebookon, miközben a kártyakibocsátó bankok felének ekkor még mindig nem volt jelenléte a Facebookon.

2012 októberében megint a Citibank volt az első valamiben: ekkor jelent meg a hitelkártyák között az első felragasztható érintésmentes fizetésre alkalmas matrica, a PayPass Mobilkártya.

Szintén 2012 októberétől Magyarországon először a Citibank telefonos ügyfélszolgálata ismerte fel a beregisztrált hívószámokat, így az ügyfelek csak a saját termékeik menüpontjait hallották és a telefonos PIN kódon kívül mást nem is kellett beütni, hiszen a rendszer felismerte az ügyfelet. Fél évvel később már arról számolt be a Citibank, hogy 45 ezer ügyfele több mint 200 ezerszer vette már igénybe ezt a kényelmi szolgáltatást.

A pénzügyi tranzakciós illeték 2013-as bevezetésével a hazai nulla forintos díjcsomagok fenntarthatatlanná váltak, így sajnos megszűntek, esetleg jelentős korlátokkal üzemeltek tovább. A Citibank azonban még ekkor is próbált egy teljesen új 0 Ft-os díjcsomagot piacra dobni, ez azonban már csak árnyéka volt a korábbi sikeres terméknek. Havi 3999 forintért korlátlan és teljesen ingyenes belföldi ATM készpénzfelvétel, internetes átutalás és csoportos beszedés várta az ügyfeleket, akik 2 millió forintos átlagegyenleggel még a havidíjat is lenullázhatták.

A 2013-as év elején tűzte zászlajára a Citibank anyabankja, hogy a Citibank a világ vezető digitális bankja kíván lenni. Ennek érdekében egy sor globális megoldást bevezettek leánybankjaik internetbankjaiban, sőt azok átjárhatóak lettek. Sajnos a magyar lakossági ügyfelek ennek a folyamatnak a gyümölcseit azonban már nem élvezhették sokáig a bank lakossági üzletágának értékesítése miatt.

A Citibank magyarországi lakossági üzletága eladásának 2014. október 14-i keddi bejelentése előtti utolsó hír 2014 augusztus végén éppen az volt, hogy a Citi több mint hárommilliárd forintból bővítette magyarországi szolgáltató központját, mellyel 250 új munkahelyet teremtett. Mindehhez a magyar kormány 250 millió forintos támogatást nyújtott.

Végül meg kell említenünk azt is, hogy a Citibank lakossági díjcsomagjainak díjai 10 éven át az összes közül a legkisebb mértékben emelkedtek Magyarországon, még az inflációnál is kisebb mértékben, pedig a bankszámlákra ható díjemelő hatásból ebben a 10 évben akadt éppen bőven: egyoldalú szerződésmódosítás tilalma, pénzügyi-gazdasági válság, bankadó, pénzügyi tranzakciós illeték, és akkor még nem beszéltünk a bankkártya üzletágon kívüli banki hatásokról. Ezen felül az összes bankszámla közül a CitiComfort díjcsomag volt az egyetlen, ahol a díjak még csökkentek is. A vizsgálatot a pénzügyi tranzakciós illeték bevezetését követő fél év múlva végeztük el az összes olyan magyar lakossági bankszámlán, mely 10 éven át elérhető volt.

Globális bank – egyedülálló globális szolgáltatások Magyarországon

Végezetül felsoroljuk, hogy a Citibank magyar ügyfelei milyen különleges szolgáltatásokkal élhettek a bank globális jelenléte egyik előnyeként.

Citi Világ Privilégiumok: több mint 400 exkluzív ajánlat a legfrissebb és népszerű gasztronómiai, vásárlói, spa, egészséges életmód, sport és egyéb exkluzív ajánlatokból a Citibank hitel- és betéti kártyabirtokos ügyfeleinek a világ nagyvárosaiban.

A Hotel Privileges Program világszerte több mint 1000 luxushotelben kínált kedvezményeket, beleértve az elérhető legkedvezményesebb szállásdíjakat, ingyen reggelit két fő részére, díjmentes internetkapcsolatot vagy későbbi kijelentkezést vendégeknek abban az esetben, ha a Citibank ügyfelei.

Citi Globális Utalások: a Citibank magyar lakossági ügyfelei 2011. október 17-től valós idejű átutalásokat indíthattak a világ 26 országába az ottani Citibank számlákra az egyedülálló Citi Globális Utalás szolgáltatással.

Globeshopper és Borderlinx: a Citibank ügyfelei 2014. januárja óta 1 millió külföldi webáruházból rendelhettek közvetlenül Magyarországra a Globeshopper szolgáltatás révén, a külföldi cím előnyét pedig a Citibank partnerétől, a Borderlinxtől egy egyesült államokbeli vagy egyesült királyságbeli nemzetközi szállítási címmel élvezhették, amelynek megadásával csomagjaikat azon keresztül a citibankos vásárló magyarországi otthonába szállították.

Epilógus

A Bankkártya.hu szerkesztősége ezzel a cikkel búcsúzik a hazánkat több évtizedes múlt után 2015-ben elhagyó Citibank lakossági üzletágától. Egyben ezzel a cikkel fejezzük ki tiszteletünket is mindazért, amit a hazai bankkártya üzletág fejlődése érdekében tettek az elmúlt évtizedekben. Szolgáljon ez a cikk örök digitális lenyomatként a bank magyar és külföldi szakembereinek több évtizedes munkájáról és erőfeszítéseiről, melyet a magyar ügyfelekért és a magyarországi bankszolgáltatások szolgáltatási színvonalának emeléséért tettek.

Köszönjük, Citibank!

a Bankkártya.hu szerkesztősége