
Ez lehet az utolsó nagyot szóló fekete péntek?
- Homa Péter
- november 27, 2021
- Bankkártya
LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése szerint tavalyi évhez képest 6 000 forinttal kevesebbet, 34 000 forintot költünk el Black Friday akciók keretében idén. A jelentés elsősorban a csalódottsággal és az elfordulással magyarázza a negatív prognózist. Noha tényszerű, hogy a tavalyi fekete pénteket követően a logisztikai szektor soha nem látott terheléssel szembesült, a koronavírus-járvány miatt munkaerőfelesleggé vált kékgalléros munkavállalók megmentették a kampányidőszakot. Tulajdonképpen elmondható, hogy a nagyobb terhelés ellenére a szektor képes volt a korábbi években megszokott teljesítési időtávokat tartani. Ez alapján nem jelenthető ki egyértelműen, hogy a 2020-as szezon több csalódást okozott a vásárlók számára, mint a korábbi évek.
Ugyanakkor látni kell azt is, hogy az emelkedő energia- és üzemanyagárak és a chiphiány jelentős drágulásokat okozott az elektronikai piacon, amely továbbra is az e-kereskedelem legfontosabb része. Sőt, ha ez nem lenne elegendő, a gyenge forint is áremelkedést okoz, legalábbis abban az esetben, ha a tavalyi és az idei forintos árakat hasonlítjuk össze.
Mindeközben tapasztalható a vásárlói bázis tudatosságának javulása. A felhasználók egyre tudatosabban utasítják el azokat az akciókat, amelyek egyértelműen tisztességtelen kereskedői gyakorlattal hozhatók összefüggésbe. Nagy segítségükre vannak az ár-összehasonlító oldalak, amelyek akár visszamenőlegesen is mutatják az adott termékek árváltozásait.
Noha az elmúlt években a webáruházak számos tisztességtelen vagy megkérdőjelezhető tisztaságú akciót szerveztek, mára rengeteget javult a helyzet. A versenyjoggal ma már egyértelműen szembe mennek azok az akciók, amelyek egy-egy termék jelentős leárazás alapján „akár 70-80-90%” üzenetet alkalmaznak, ahogyan a felárazás-leárazás módszer is szigorúbb elbírálás alá eshet.
Noha a Black Friday leárazások során a nagyobb webáruházak gyakorlata sokat javult, az idei év az előbb említett okok miatt biztosan visszaesést fog eredményezni. Kérdés azonban, hogy a következő évek kereskedelmi gyakorlata milyen irányba viszi el a fekete pénteket. Magyarországon a Black Friday jellemzően az online térben zajlik, ahol az árukészletek és a tömegek kiszolgálása nem jelent fizikai akadályt. Ugyanakkor a pesszimistább hangok arról szólnak, hogy a kedvezmények folyamatos csökkenése gyakorlatilag elkoptatják magát az eseményt, a Black Friday kereskedelemre gyakorolt hatása pedig jelentősen csökken vagy akár meg is szűnhet. Ezt támasztja alá az e-kereskedelemben tapasztalható folyamatos árverseny, ami a piacvezető szereplők által kínált árakkal és az általuk behatárolt árréssel hozható összefüggésbe. Minél inkább közelítenek az árak az elérhető minimumhoz, annál kevésbé lehet vonzó a fekete péntek árazása.