Gyerekeknek szóló bankkártyát bocsát ki a Revolut

Még nem egyértelmű, hogy ugyanolyan siker lesz-e a Revolut gyerekkártyája, mint a felnőtt változaté, mindenesetre hamarosan a kezünkbe vehetjük az első ilyen kártyákat. Papp Kristóf Áronnal, a RowanHill Digital junior kollégájával próbáltuk kibogozni az új konstrukció, a bankszámla gyerekeknek kínált hátterét.

Ez egy kétrészes cikksorozat második része. Az első rész itt olvasható.

– Beszéljünk a Revolutról! A hírek szerint kifejezetten gyerekeknek szóló pénzügyi termékkel jönne ki a Revolut. Nekem is van Revolutom, de még nem ajánlotta fel a lehetőséget. Hány éves kortól lesz igényelhető?

– Már 2017-18 környékén elkezdték kommunikálni, hogy szeretnének egy kifejezetten gyerekeknek szóló terméket bevezetni a piacra. Ez lesz a Revolut Youth, amit 7-től 18 éves korig kínálnának. Erről túl sok részletet még nem lehet tudni. Eredetileg már 2019 végére ígérték, hogy elkészülnek, de most úgy tudni, hogy 2020 első negyedévében válik elérhetővé a Revolut Youth. Az sem mondható biztosra, hogy elérhetővé válik egyszerre minden országban. De az biztos, hogy 18 éves korig úgy működhet, hogy a szülőnek kontrollja lesz a gyermek számlája és kártyája fölött. Családi opció, ha úgy nézzük.

– Következésképp maga a felnőtt szülőnek az appjából lesz ez megigényelhető?

– Ezt még nem lehet pontosan tudni, de elképzelhetőnek tartom, hogy onnan kell indítani. De az is lehet, hogy a gyermeknek kell majd letölteni az applikációt és utána tud a szülővel összekapcsolódni. Mindenképpen azt gondolom, hogy a szülőnek az appon belül lesz egy külön felülete, ahol a gyermek pénzügyei fölött lesz valamilyen kontrollja.

– Korábban volt már olyan termék, az N26, amelyik kifejezetten a gyerekeknek, illetve fiataloknak szólt, és a szülők tudták ezt valahogyan kontrollálni.

– Pontosan. Papaya néven indultak még 2013-ban. Az ötlet talán úgy született, hogy összeültek az eredeti alapítók ötletelni és többen is érezték, hogy itt van egy piaci rés, hogy a gyermek pénzügyeit lehessen menedzselni. Aztán végül elvitték ezt más irányba, amit ma már N26-ként ismerünk. De az ilyen „pocket money” szolgáltatások nem szűntek meg.

– Lehet tudni, hogy miért nyitottak a felnőttek felé úgy, hogy kizárták a gyerekeket. Vagy nem zárták ki, rosszul tudom?

– Nincs most ilyen termékük tudomásom szerint, a váltás okát pedig találgathatjuk. Szerintem rájöttek, hogy kifejezetten erre a célszegmensre fókuszálni akkor még korai volt úgy, hogy a felnőttek számára nem kínáltak hasonló fintech megoldásokat. Viszont megvolt a tudásuk és a technológiájuk, hogy egy szélesebb kört elérjenek.

– Én is így látom. De akkor mit jelenthet a Revolut mostani lépése? Ők találtak egy olyan szegmenst, amelyik most már – ahogy minden évben lépnek be a Z és az Alfa generációk tagjai a digitális világba, köztük a pénzügyek világába is, hiszen az interneten tartalmakért fizetni kell – 2013-hoz képest egy akkora változás hogy megéri rázoomolni? Vagy inkább hasonló elv lehet benne, mint amelyek általánosak a diákszámláknál is, hogy ha most sikerül megszerezni a fiatal ügyfelet akkor az később sem fog máshoz menni, hiszen nála megszokja a szolgáltatást?

– Szerintem ezeknek a kombinációja lehet mögötte. A piacon most is vannak olyan szereplők, akik ezt a korosztályt próbálják megszólítani „pocket money” szolgáltatással. Kifejezetten fiataloknak, gyermekeknek 14-től 18-ig vagy 7-től 18-ig adnak prepaid kártyát. Ezeknek a kártyáknak a használhatósága korlátozottabb, hiszen ott a szülői kontroll is, de amikor a gyermek eléri a 18. életévét, akkor elveszítik őket. A szülőnek pedig a legtöbb esetben nem kínálnak szolgáltatásokat, így ők máshol bankolnak.

– Akkor te úgy látod, hogy a Revolut egy sikersztori elé néz a gyerekek felé való nyitással, vagy ezt még nem lehet tudni?

– Ha valaki olvasgatja a Revolut fórumait vagy más portálokat (például Reddit.com-ot), akkor talál olyan hozzászólásokat akár 2-3 évvel ezelőttről is, amikor a Revoluttal kapcsolatban érdeklődnek ifjúsági termékekről, szolgáltatásokról, mert a hozzászóló, aki például 16-17 éves szeretne regisztrálni. Most egyelőre valamelyik hagyományos pénzintézetnél kell ilyen szolgáltatást igénybe venni, de vannak más fintech szereplők is ezen a területen.

– A Revoluton kívül tudsz még olyan hasonló szolgáltatókról, akik kifejezetten gyerekekre fókuszálnak?

– Ott az Osper, a GoHenry és a Current. Ezekkel pont az a baj, hogy alapvetően gyerekeknek szánták. A szülő, ha be is regisztrál, nem ott bankol, így ha a gyerek eléri a 18 éves kort, akkor vége a sztorinak.

– Hacsak nem csinálnak egy olyan átvezetést, hogy akkor adnak felnőtteknek is, és akkor át lehet valahogy regisztrálni 18 éves kor után is, vagy mindenképpen újként regisztrál, mert addig ugye a szülő nevén lesz jogilag. Gondolom, nem lehet számlatulajdonost átírni, hacsak nem úgy, hogy újabb dokumentumokat küld be és attól kezdve már ő a számlatulajdonos. De valószínűleg a legtöbbnél az van, amit mondtál, hogy vége lesz a történetnek 18 éves korban.

– A Revolutnál meglesz az az előny, hogy ha betölti a gyermek a 18-at, akkor teljes jogú ügyféllé válik, legalábbis ezt ígérik most. Az, hogy lesz-e újabb ügyfélhitelesítés vagy egyéb lépések még kérdéses, de ez ügyfél oldalról percek kérdése csupán.

– A Revolut és társai hogy állnak a marketinggel?

– Látszódik, hogy a fintechek más módon próbálnak meg kommunikálni. Nem feltétlenül a sales-es hirdetés és az e-mailes megkeresés megy, de például az influenszerekkel is hirdetik magukat. A Revolutnak ott van a Revolut Pioneer és az Affiliet programja magánszemélyeknek és üzleti ügyfeleknek. De a Curve is kötött hazai együttműködéseket influenszerekkel. A cél, hogy az influenszer bemutassa a terméket és egy ajánló linket osszon meg, amin keresztül az érdeklődők azonnal regisztrálhatnak. Az új regisztrálók után pedig akár mindkét fél is kaphat egy adott összeget. A Revolutnak Magyarországon ennek is köszönhetően lett sok felhasználója, egy hosszabb időszak alatt a link tulajdonosa és az új regisztráló is kapott 3-3 ezer forintot, később pedig még kaphatott.

– Ha jól láttam, ötször annyian lettek ettől, így a Revolut hazai tábora 250 ezerre nőtt.

– Vannak facebookos csoportok, fórumok, YouTube videók, ahol tömegével osztották meg az ilyen linkeket. Az én ismerősi környezetemben is többen így lettek Revolutosok. Egyébként ez nem a Revolut sajátossága, ugyan ezt csinálja a Curve és a Monese is, csak esetleg más összeggel.

– Azt nem néztem meg, hogy a többi országban mennyivel nőtt meg a Revolut tábora, de Magyarországon nagyon. Nem hiszem, hogy mindenhol ötszörös lett volna a növekedés. Lehetett ebben valamilyen magyar szál, hogy itt nagyon ráálltak ennek a terjesztésére?

– Lehet, hogy volt erre egy erős piaci igény. Sokan hirtelen meglátták ebben a lehetőséget és az „aprópénzért” is lenyúltak, az MLM egy kicsit előjött mindenkiből. Csak kiposztolom a linket, és ha valaki rákattint és beregisztrál, akkor nekem is háromezer forinttal több pénzem van.

– Ezek passzív ügyfelek lesznek vajon, akik miután megkapták és elköltötték a háromezer forintot, mármint akik újonnan csatlakozók, vagy pedig tényleg megismerik ennek az előnyeit tehát működik ez a dolog, és akkor ott is maradnak, újra feltöltik és elkezdik használni a Revolut accountjukat?

– Erről a Revolut persze nem beszél. Gyanítom, hogy ebből sok lehet a passzív új ügyfél.

– Én is úgy gondolom.

– De alapvetően sok bankra igaz, hogy van egy nagy ügyfélszegmense, amelyik szinte csak készpénzfelvételre használja a kártyáját. A Revolutos passzív új ügyfeleknél is lehet, hogy egyébként sokáig nem használják a kártyájukat, de például egy külföldi nyaralás előtt eszébe jut, hogy ott van a fiók mélyén a kártya, amiről egyszer hallott ezt-azt. A nyaralásról visszatérve pedig lehet, hogy a hétköznapokban is elkezdi rendszeresebben használni. Sok ilyen visszacsatolási pont lehet, de a 250 ezres ügyfélszám valóban meglepő. Kétségkívül szép teljesítmény, de biztos, hogy sok közöttük a passzív ügyfél.