
Hogyan intézzem elektronikusan a pénzügyeimet?
- Homa Péter
- december 24, 2021
- Bankkártya
Most, hogy elérkeztünk abba a korba, amikor már tényleg mindent okostelefonnal intézünk, és csak az elkerülhetetlen feladatokhoz ülünk le az asztali számítógép vagy laptop komfortja elé, adódik a kérdés, hogyan intézzük a pénzügyi fizetnivalókat az okostelefonunkon?
Sokat fejlődtek a hazai pénzügyi szolgáltatók mobilapplikációi az elmúlt években, amire a pandémia még alaposan rá is tett, hiszen tavaly tavasz óta még nagyobb réteg fordult a készpénzes fizetés helyett az érintésmentes fizetés felé. Bár ez a fizetési mód bankkártyával már 12 éve elérhető Magyarországon, sokan csak a pandémia idején tértek át a bolti érintéses mobilfizetésre, mondván hogy a mobilt úgyis folyamatosan fertőtleníteni kellett, akkor meg minek még a bankkártyát is?
A vállalkozók már nagyon régóta elektronikusan intézik a kötelezettségeik kifizetését a szállítóik felé, hiszen ez gyorsabb, olcsóbb és nem utolsó sorban sok időt is megtakarít a bankba mászkáláshoz képest.
Egy olyan folyamatosan mozgó vállalkozó, mint például szerelő, műszerész, karbantartó, ügynök, ma már bármely banknál talál olyan fizetési megoldást, amellyel akár útközben is kifizetheti a szállítói számláit. Ezek ma már sok esetben elektronikusan érkeznek, így nem is szükséges kinyomtatni azt, elég csupán elektronikusan eltárolni.
Ezek a kifizetések legegyszerűbben a bankok által fejlesztett mobilapplikációkkal végezhetők el, melyek a pénzügyi ajánlatok összehasonlításával foglalkozó BiztosDöntés.hu szakemberei szerint minden nagy banknál megtalálhatók már Android vagy iOS (iPhone) rendszerekre. Ezek használata elsősorban azért előnyös, mert felületük a zsebtelefonnyi képernyőméretre van optimalizálva. További előny, hogy önkiszolgáló módon utalva szinte minden banknál olcsóbbak az átutalások. Illetve 5 másodpercen belül, gyakorlatilag azonnal célba is érnek bármely belföldi bankszámlára, így elegendő lehet akár a fizetési határidő napján is kifizetni a kötelezettségeket.
Adódnak azonban olyan kisebb bankok, ahol nem fejlesztettek még mobilapplikációt, elsősorban a méretgazdaságosság miatt. Ha valaki ilyen banknál bankol, számára mobilon is elérhető az internetbank.
Mondhatjuk tehát, hogy a fizetési forgalom egy része biztosan elérhető mobiltelefonnal is, nem szükséges emiatt várni arra, amikor esetleg asztali internetbank elé kerül a vállalkozó a nap végén, fáradtan.
De hogy állnak azok a beszerzések, amikor azonnal kell fizetni?
Sok olyan fizetnivaló van, amikor nem folyamatos teljesítésű számlát kell kifizetni, hanem árut vagy szolgáltatást, ahol nincs lehetőség haladékra.
Ebben az esetben is használható az átutalás. Ilyen például az azonnali fizetési rendszerre épülő Simple Pay fizetési szolgáltatás, de erre a fizetést elfogadó félnek is felkészültnek kell lennie, így ez még eléggé gyerekcipőben jár Magyarországon.
Az online pénztárgéppel rendelkező hazai kereskedőknek jogszabályi kötelezettség miatt ma már kötelező elektronikus fizetési megoldást is elfogadniuk a készpénz mellett és ez az esetek túlnyomó többségében a bankkártya. A bankkártyával ráadásul általában ingyenes a fizetés a fizető fél számára, így egy vállalkozó a beszerzése során is nyugodtan támaszkodhat a bankkártya használatára.
Ma már azonban nem szükséges ehhez magával vinnie a bankkártyáját. Nézzük meg miért.
Mobilfizetési lehetőségek
A Privátbankár.hu részletes cikkben taglalja, hogy milyen fizetésekre használhatók még a mai banki mobilappok azon túl, hogy kifizetjük vele a kötelezettségeinket. A cikkben szó esik olyan, a vállalkozók által is használt fizetésekről, mint például autópálya-matrica vagy parkolás díjfizetés, netán közösségi közlekedési mobiljegy, melyek mindegyike esetében kérhető céges számla is a szolgáltatásról.
Egy teljesen másik élmény azonban mobiltelefonnal fizetni a bankkártya helyett. Egyrészt sokkal kényelmesebb, hiszen nem szükséges elővenni a pénztárcát, sőt, azt akár az irodában is lehet hagyni.
Másrészt sokkal biztonságosabb, hiszen a képernyő le van zárva. Ha az androidosok két vásárlás között kikapcsolva tartják az NFC funkciót, a telefon érintéses fizetésre szolgáló áramkörei egyáltalán nem is látszanak a kártyaolvasók közelében.
A katás, illetve az áfakörön kívüli vállalkozók élhetnek azzal az előnnyel, hogy lakossági számlát használjanak a céges pénzügyeikhez, iOS rendszerű (azaz iPhone típusú) telefonjaikat használhatják bolti érintéses mobilfizetésre, kivéve, ha a Sberbanknál vezetik a számlát. Ez az egyetlen hazai nagybank ugyanis, mely nem bocsát ki olyan bankkártyát, mely bedigitalizálható az Apple Walletbe.
Android esetében több bank sincs még erre felkészülve, így a CIB Bank, a Sberbank, a Takarékbank és az UniCredit Bank. Ezeknél a bankoknál sem szükséges azonban bankot váltani, hiszen ma már léteznek olyan itthoni és globális applikációk is, melyek biztosítják a bolti érintéses mobilfizetést egy olyan univerzális bankkártyával, melynek egyenlege bármely bank kártyájával ingyen feltölthető. Ennek legismertebb itthoni példája a Revolut, mely magyar nyelvű és forintszámlát is vezet, így segítségével elkerülhetjük a konverziót.
Sőt, hamarosan magyarországi bankként is találkozhatunk a Revoluttal, amely magyar bankszámlaszámokat és hazai jelenlétet kínál majd. Vonatkozni fog rá a magyar betétbiztosítás, és hiteleket is kaphatunk majd az új magyar banki szereplőtől.
Az áfakörbe tartozó vállalkozók, akiknek mindenképpen kötelező pénzforgalmi számlát fenntartaniuk, nem élhetnek a lakossági bankszolgáltatások előnyeivel. Érdemes azonban nekik is rákérdezniük a bankjuknál, hogy a vállalkozói bankkártyát is be lehet-e digitalizálni bankjuk mobilappjába. Ebben az esetben ugyanis ők is használhatják céges bankkártyájukat bolti érintéses mobilfizetésre.
Ez a lehetőség biztosan elérhető a K&H Banknál és a Raiffeisen Banknál. A céges számlához kapcsolódó bankkártyák itt biztosan ugyanúgy használhatók bolti érintéses mobilfizetésre, mint lakossági változataik, de más bankoknál is érdemes megkérdezni, hogy a céges bankkártya bedigitalizálható-e.
Hogyan működik a bolti érintéses mobilfizetés?
Az applikáció letöltése után bedigitalizálható a bankkártya az applikációba. Az Erste és Raiffeisen Bankoknál külön applikáció szolgál erre, nem a megszokott banki mobilapplikáció, az OTP Banknál pedig az OTP Simple fizetőapp alkalmas bolti érintéses mobilfizetésre.
A bedigitalizálás után érdemes beállítani a megfelelő limiteket, engedélyeket. Több banknál is van lehetőség úgy használni a mobilt fizetésre, mint a bankkártyát, azaz 15 000 forint alatt nem szükséges megadni semmilyen kódot, elég csak felébreszteni a képernyőt. Biztonsági okokból célszerű azonban úgy beállítani, hogy mindenképpen kérjen azonosítást a mobilapp a fizetés során, mert a telefon elvesztésekor ebben az esetben egy fillért sem lehet elvinni a számláról.
Fizetéskor a POS terminálhoz felébresztett képernyővel célszerű közelíteni, ellenkező esetben lehetséges, hogy kétszer kell odaérinteni a telefont a terminálhoz: az elsőre felébred és csak a másodikra fizet a készülék. A nagy bankok közül egyedül a Budapest Banknál kell a PIN kódot a terminálon megadni. A többi banknál a telefon biztonsági beállításai szerinti hitelesítést kell végrehajtani, így akár ujjlenyomat-olvasást vagy egyéb biometrikus azonosítást is PIN kód vagy jelszó helyett. Ha PIN kódot kell használni, akkor itt nem a bankkártya, hanem a mobilalkalmazás PIN kódját kell megadni a fizetéskor.
A fizetésre a feloldástól kezdve a képernyő elsötétüléséig, de legfeljebb 2 percig van lehetőség, ez a bankok applikációjától függ. Az androidosok kikapcsolhatják az NFC áramkört, hogy telefonjuk láthatatlan legyen a POS terminálok előtt, megelőzve az esetleges visszaéléseket vagy véletlen fizetéseket. Ekkor ezt vissza kell kapcsolni a fizetés előtt, melyre az applikáció is figyelmeztet.
A mobiltelefonnal végzett bankkártyás fizetés előnye a biztonsági többletfunkciók mellett, hogy az applikáció megőrzi a korábbi tranzakciókat és az egyenleget is megmutatja.