Másodlagos azonosítót rendel a bankszámlájához egy nő

Könnyebb, gyorsabb utalás – ez a másodlagos azonosító lényege

A digitális bankolás fejlődésével egyre inkább elvárássá válik, hogy pénzügyeinket ne csak biztonságosan, hanem a lehető legegyszerűbben is tudjuk intézni. Erre kínál hatékony megoldást a másodlagos azonosító, amely jelentősen megkönnyíti a banki átutalásokat.

A megoldás lényege, hogy a hosszú és nehezen megjegyezhető bankszámlaszám helyett egy egyszerűbb adat – például telefonszám, e-mail cím vagy adóazonosító jel – is elég lehet ahhoz, hogy pénzt fogadjunk. Ezeket az adatokat a bank rendszere a háttérben hozzárendeli a számlánkhoz, így az utalónak elég csupán ezeket ismernie.

Qvik = azonnali fizetési rendszer

A rendszer működése az azonnali fizetési rendszerre épül, amely lehetővé teszi, hogy az utalások szinte azonnal célba érjenek – a nap bármely órájában, hétvégén is. A pénzmozgás gyorsasága ugyanakkor azt is megköveteli, hogy a felhasználók még figyelmesebben járjanak el, hiszen egy téves adat megadása már komoly következményekkel járhat. A visszautalás ilyenkor nem automatikus, és csak az fogadó fél együttműködésén múlik.

A másodlagos azonosító beállítása ma már többnyire online is elvégezhető, főként, ha telefonszámról vagy e-mail címről van szó. Ez különösen kényelmessé teszi a rendszer használatát, nem igényel személyes ügyintézést, és néhány kattintással elvégezhető.

Fontos tudni, hogy egy bankszámlához minden típusú azonosítóból (pl. telefonszám, e-mail) csak egy-egy lehet, de különböző típusokat akár egyszerre is használhatunk. A választás szabadsága így a mi kezünkben van, de a karbantartás is: ha adataink megváltoznak, nekünk kell jelezni ezt a bank felé, különben törlésre kerülhetnek.

A rendszer jelenleg kizárólag belföldi utalásoknál használható, de ezzel együtt is jelentős könnyítést hoz a mindennapokban. A számlaszámok helyett jól ismert, személyes adatok megadása csökkenti a hibalehetőségeket, és kényelmesebbé teszi az utalást. Ugyanakkor érdemes biztonsági tudatossággal élni a lehetőséggel – ellenőrizzük az adatokat, és ha lehet, használjunk sablonokat, ha rendszeresen ugyanannak az embernek vagy szervezetnek utalunk.

A digitális pénzügyi kultúra fejlődésének egyik mérföldköve ez az újítás. Azok számára, akik eddig ódzkodtak az utalásoktól a számlaszámok bonyolultsága miatt, ez a lehetőség egy új, felhasználóbarátabb korszakot nyithat. A másodlagos azonosítóval nemcsak az utalás lesz gyorsabb, hanem a hibák száma is csökkenhet – feltéve, hogy a felhasználók tudatosan használják ezt az eszközt.

Technológiai háttér és banki integráció

A másodlagos azonosítókat az azonnali fizetési rendszer (AFR) egyik alrendszere, az úgynevezett címfordítási szolgáltatás kezeli. Ez a háttérrendszer biztosítja, hogy a megadott másodlagos azonosító alapján a rendszer pillanatok alatt „lefordítsa” az adatot a hozzá tartozó bankszámlaszámra. A címfordítás központi szinten, a GIRO Zrt. által üzemeltetett központi adatbázison keresztül történik, ami garantálja a megbízhatóságot és a bankközi átjárhatóságot.

Felhasználói élmény és jövőbeli lehetőségek

A felhasználók többsége pozitívan értékeli, hogy végre nem kell hosszú számsorokat bepötyögniük. Ez nemcsak kényelmi szempontból hasznos, hanem azoknak is nagy segítség, akik idősebbek, kevésbé rutinosak az elektronikus bankolásban, vagy egyszerűen csak szoronganak a tévesztéstől.

A jövőben elképzelhető, hogy bővül az azonosítók köre – például lehetőség nyílhat akár QR-kódos vagy biometrikus azonosításra is, ha a pénzforgalmi szabályozás és a technológia engedi. Sőt, szóba kerülhet az is, hogy a közösségi média profilok, esetleg digitális személyazonosítók is szerepet kapjanak ebben a folyamatban – természetesen szigorú adatvédelmi keretek között.

Kockázatok és adatbiztonság

Noha a rendszer biztonságos, a felhasználónak érdemes tisztában lennie azzal, hogy a másodlagos azonosítója – például e-mail címe vagy telefonszáma – nyilvánosabb lehet, mint egy hagyományos számlaszám. Ez újabb célponttá teheti a csalók számára, akik próbálhatják megtéveszteni az embereket például adathalász e-mailekkel vagy hamis üzenetekkel, amelyek pénzküldésre ösztönöznek.

Ezért is fontos, hogy csak megbízható forrásból származó másodlagos azonosítóra utaljunk, és mindig figyeljük a banki applikációnk visszaigazolásait. A rendszer jelenleg nem ellenőrzi, hogy a másodlagos azonosító valóban az adott személyhez tartozik-e – a bank csak azt tudja garantálni, hogy az azonosító és a számlaszám egyezik a nyilvántartásban.

Üzleti felhasználás, számlázás

Vállalkozások számára is előnyös lehet a másodlagos azonosító, hiszen például e-mail cím vagy adószám alapján egyszerűsödhet a vevők számára a fizetés. Ez különösen webáruházak, online szolgáltatók esetében lehet hatékony, ahol automatizált rendszerek is könnyebben kezelik ezeket a könnyebben olvasható és beazonosítható adatokat.

Nemzetközi összehasonlítás

Érdekesség, hogy hasonló rendszerek már több országban működnek – például Svédországban a Swish, az Egyesült Királyságban pedig a Paym kínál hasonló lehetőséget. Magyarország tehát nemzetközi szinten is korszerű megoldást vezetett be, amikor az AFR-t és a másodlagos azonosítót elérhetővé tette a lakosság és a vállalkozások számára.