Ezekre a költségekre számíts, ha online boltot nyitnál

Továbbra is jelentős bővülésben az online szektor, a résztvevők és a piaci szereplők kivétel nélkül növekedést prognosztizálnak a következő évekre is. Jó ötletnek tűnik saját webáruházat nyitni, hiszen a gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő szegmenséről beszélünk. Az alábbiakban összegyűjtöttük, milyen költségvonzata van egy online áruház indításának.

Ha webáruház indítását tervezzük, először a webáruház online motorjának az elkészítésével kell számolnunk. Többféle megoldás létezik, egyik vagy másik mellett sem lehet állást foglalni a boltra vonatkozó egyéb információk ismerete nélkül. Az egyedi fejlesztésen alapuló webáruházak költsége a legmagasabb, jellemzően többszázezres fejlesztői költséggel kell számolni. Ebben az esetben az egyedi igényeink is megvalósíthatók, ám azok sikere nagyban függ a saját döntéseinktől és a fejlesztői megoldásoktól is.

Alternatív megoldásként kell említenünk a különböző webáruház-rendszereket, mint a PrestaShop, a Magento vagy akár a WordPress-WooCommerce páros. Esetükben a testreszabhatóság hagyhat kívánnivalót maga után, de a költséghatékonyság sok esetben feléjük billenti a mérleg nyelvét.

Sőt, dönthetünk a bérelhető webáruházak mellett is, amelyek akár havi 5-10 ezertől elérhetők. Magyarországon az Unas és a Shoprenter szolgáltatása mondható piacvezetőnek, de nemzetközi szereplőként a Shopify is egyre több kereskedőt képes magához vonzani.

Marketing nélkül aligha várhatjuk, hogy sorjáznak nálunk a vevők. Tudatos online marketingre van szükség, aminek alapfeltétele a különböző forgalmi források pontos analízise. Ez alapján határozhatjuk meg a költéseinket is egy-egy csatornára vonatkozóan. Érdemes felmérnünk a kattintásalapú fizetett hirdetések megtérülését. Ez elsősorban a Google Ads és a Facebook hirdetési rendszerében valósulhat meg. Fontos, hogy a költés/bevétel arányunk ezen a csatornán olyan szinten legyen, hogy az egyéb költségek fényében is nyereséges lehessen. Ha túl sokat költünk a hirdetésekre, de alacsony az árrésünk, veszteséget kell elkönyvelnünk, ami hosszabb távon akár a webáruház csődjét jelentheti. A vevőkért folytatott csatározásban nagy szükség lesz az ár-összehasonlító oldalakra, amelyek szintén kattintásalapú díjszabást használnak, illetve keresőoptimalizálásra is, amely a legolcsóbb marketingeszközünk lehet idővel.

Nem feledkezhetünk meg a logisztikai és raktározási költségekről sem. Noha a kiszállítás díját a webáruházak rendszerint ráterhelik a fogyasztóra, ezek a költségek magasabbak lehetnek annál, amit a kereskedő elkérhet ilyen jogcímen. Kis volumen értékesítése esetén a logisztikai szolgáltatók díjszabása is kedvezőtlenebb, ami miatt a piacvezető szereplők – mint az eMAG vagy az Extreme Digital – helyzeti előnybe kerülhetnek.

Mindezek mellett számba kell venni a pénzforgalmi és szolgáltatói költségeket (domain, tárhely, könyvelői és ügyvédi díjak stb.) is. Ha alaposan számoltunk, már képesek leszünk olyan üzleti tervet készíteni, ami egy nyereséges üzleti év alapját szolgálhatja.

Kép forrása: pixabay.com