Jó hír a vendéglátósoknak: könnyebben adhatunk mostantól borravalót kártyás fizetéskor a HelloPay új szabadalmával

Sokéves problémát old meg a HelloPay Zrt. által szabadalmaztatott „Tip-slider”, azaz borravaló csúszka elnevezésű új technológia. Bár világszerte elterjedt a borravaló a vendéglátásban, bankkártyás vagy más készpénzmentes fizetési megoldások esetén általában elmarad az „elégedettség díja”. Ezen változtat a HelloPay szabadalma, újabb lendületet adva a készpénzkímélő szolgáltatások terjedésének.

Bizonyos szolgáltatásokért világszerte illik borravalót adni, melynek mértéke országonként, régiónként eltérő lehet. Ha bizonytalanok vagyunk a dolgunkban, akkor az a legegyszerűbb, ha 10-15 százalékot adunk, ez az általában nemzetközileg, így Magyarországon is elfogadott mérték.
Mivel a borravalóval a szolgáltatás megfelelő színvonalát díjazzuk, a vendéglátóiparban gyakran a pultosok és a pincérek bérezése is a kifizetett többlet-összegre épül. Hazánkban ráadásul (az Szja törvény 1. számú mellékletének 4.21. alpontja értelmében) a vendéglátó üzlet felszolgálójaként a fogyasztótól közvetlenül kapott borravaló adómentes.

Általános tapasztalat ugyanakkor, hogy a készpénzes fizetéshez képest jóval alacsonyabb a borravaló átlagos aránya kártyás fizetések esetén. Az éttermekben, bárokban ennek legfőbb oka az, hogy bizonytalanok vagyunk afelől, valóban a személyzet kapja-e meg a plusz összeget.

Sokkal rosszabb a helyzet azonban a rendezvényeken: a 2010 óta egyre nagyobb számban megrendezett készpénzmentes fesztiválokon tulajdonképpen teljesen megszűnt a borravaló. A zajos színpadok mellett nehezen kommunikálunk a pultossal, így sokkal egyszerűbb a kártyaterminál által kijelzett pontos összeget egy „csippantással” kiegyenlíteni, mint kiabálva egyeztetni, hogy mennyit szeretnénk fizetni.

Erre a problémára ad egyszerű és könnyen értelmezhető megoldást a HelloPay szabadalma.

„A borravaló csúszka közvetlenül a fizetési tranzakciót megelőzően jelenik meg a kártyaterminállal egybeépített, vagy annak közvetlen közelében elhelyezett érintőképernyőn, mégpedig az adott vendéglátó egység által előzetesen meghatározott (általában 10%-os) értékre állítva. A fogyasztók kényelmesen és egyszerűen a csúszka segítségével állíthatják be a pontos százalékot, majd a kártya érintésével megtörténik a fizetés.” – ismertette a rendszer működését Varga Norbert, a HelloPay műszaki vezetője. A szakember azt is elmondta, hogy a fesztiválokra és nagyobb szórakozóhelyre fejlesztett speciális eszközüket egyből két érintőképernyővel szerelték fel: míg a pultos személyzet a megrendelést veszi fel az egyik oldalon egy éttermi szoftver segítségével, a vevő képernyőjén a rendezvények programja, vagy személyre szabott reklám videók jelennek meg – újabb bevételi lehetőséget teremtve ezzel a rendezvényszervezők, bártulajdonosok számára.

A HelloPay új szabadalma több tesztrendezvényt követően április 28-30. között debütál a Belvárosi Pálinka Napokon.